Ettåriga flickan avled efter ett fall från en balkong. Foto: Ving/Joakim BorénEttåriga flickan avled efter ett fall från en balkong. Foto: Ving/Joakim Borén
Ettåriga flickan avled efter ett fall från en balkong. Foto: Ving/Joakim Borén
Det var under lördagen som olyckan inträffade på ett av Vings hotell på Gran Canaria. Foto: Google mapsDet var under lördagen som olyckan inträffade på ett av Vings hotell på Gran Canaria. Foto: Google maps
Det var under lördagen som olyckan inträffade på ett av Vings hotell på Gran Canaria.  Foto: Google maps

Flicka föll från balkong på Gran Canaria

Publicerad

En svensk ettårig flicka har avlidit efter att ha fallit från en balkong på ett Ving-hotell på Gran Canaria.

Utrikesdepartementet bekräftar dödsfallet.

– Konsulatet har kontakt med de anhöriga, säger Karin Nylund på pressjouren.

Det var under lördagen som olyckan inträffade på ett av Vings hotell på Gran Canaria. Något som Aftonbladet var först med att rapportera om. Hotellet ligger i den lilla orten Argineguin och är populärt bland barnfamiljer.

– Hon har fallit fem till åtta meter och skadats svårt, sa Charlotte Hallencreutz på resebolaget Ving tidigare under söndagen.

Vid 17:30 meddelade utrikesdepartementet (UD) att flickan avlidit.

– Den här minderåriga svenska medborgaren har avlidit, säger Karin Nylund på UD:s pressjour.

– Konsulatet på Gran Canaria har kontakt med de anhöriga. I övrigt hanteras det här av researrangör och försäkringsbolag.

"Följer alla krav"

Flickan var på hotellet tillsammans med sin familj. Orsaken till dödolyckan är i nuläget inte känd.

– Både ambulans och polis var väldigt snabbt på plats och sen har polisen inlett en undersökning om vad som hänt. Det som vi gör nu är att avvakta vad den visar, säger Charlotte Hallencreutz.

Hur arbetar ni på platsen nu?

– Det vi fokuserar på är framför allt på att ta hand om familjen och att de har det bra och får all den hjälp de behöver. Sen har vi personal i receptionen på hotellet hela dagen eftersom det var en del gäster som såg den här händelsen.

Hur ser balkongen som flickan föll från ut?

– Eftersom det är ett familjehotell följer balkongerna alla krav som finns, både våra och spanska myndigheters säkerhetsföreskrifter, men sen får utredning visa vad det är som har hänt, säger Charlotte Hallencreutz.

"Vi är alla oroliga så klart"

José Antonio arbetar i hotellets reception. Han berättade tidigare att polisen varit där och undersökt rummet där flickan föll.

– Polisen är här och vi samarbetar med dem. I nuläget kan vi inte kommentera ärendet mer, sa Jose Antonio då.

Hur är stämningen bland hotellets andra gäster?

– Vi är alla oroliga så klart, sa José Antonio.

Ving har upprättat krishantering – och bland annat kallat in en präst som stödjer de anhöriga och övriga gäster på hotellet.

– Det är det vi kan göra som kyrka, att finnas där och stötta. Jag blev uppringd av Ving och ska åka ut med dem till hotellet, sa prästen Eva Sundelin Isaksson tidigare under söndagen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag