Flera Spainair-tillbud senaste veckorna

Publicerad
Uppdaterad
Minst 153 dog i flygolyckan utanför Madrid.
Nu avslöjas att samma typ av plan från samma flygbolag tvingades att nödlanda för mindre än en vecka sedan.
- När min familj landade i Palma möttes de av ambulanser och brandbilar, säger Rosario Calvo Mancebo till El Mundos nätupplaga.
Flygolyckan på flygplatsen i Barajas utanför Madrid har hittills krävt 146 dödsoffer.
Vittnen har berättat att de såg eldslågor slå ut från den vänstra motorn innan planet gled av startbanan.
Vad som orsakade olyckan är oklart, men frågan är om den hade kunnat undvikas?
Efter dödskraschen har det kommit flera rapporter om att ett antal olika Spanair-plan haft stora problem den senaste tiden.

Samma problem

Spanska medier rapporterar om hätska reaktioner från passagerare som rest inrikes med bolaget och ifrågasätter dess säkerhet.
- Min syster flög i går (läs tisdag) med det här bolaget och planet hade samma problem som olycksplanet i Madrid.
- Planet kom i väg en timme försenat, det dirigerades till Palma de Mallorca där man skulle försöka laga en skada. Därifrån kunde passagerarna flygas till Lanzarote med samma plan, säger Raquel Chaparro till tidningen El Mundo.

Generatorfel

Rosario Calvo Mancebo säger till tidningen att olyckan kunde ha hänt redan i lördags.
- Mina föräldrar och mina två systrar kom då från Lanzarote till Madrid med Spanair i en MD82, flight nummer JK5113.
- De reste klockan 16.00, lokal tid, men märkte att planet tappade kraft när motorerna slogs på.
- De blev också tvingade att landa i Palma de Mallorca.
- När de landade i Palma möttes de av ambulanser och brandbilar.
Uppgifterna bekräftas av Aviation Herald som rapporterar om en incident med ett MD-82 från Spanair i söndags.
– Det berodde på ett generatorfel 30 minuter in i flighten, skriver Aviation Herald.
Stellan Bergsten
Stellan Bergsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag