Fem personer fanns i bilen som störtade ner i kanalen. Fyra av dem har hittats döda. Foto: Pontus StenbergFem personer fanns i bilen som störtade ner i kanalen. Fyra av dem har hittats döda. Foto: Pontus Stenberg
Fem personer fanns i bilen som störtade ner i kanalen. Fyra av dem har hittats döda. Foto: Pontus Stenberg
Olyckan skedde vid 2.30-tiden på lördagsmorgonen. Dykare sattes in i sökandet. Foto: Pontus StenbergOlyckan skedde vid 2.30-tiden på lördagsmorgonen. Dykare sattes in i sökandet. Foto: Pontus Stenberg
Olyckan skedde vid 2.30-tiden på lördagsmorgonen. Dykare sattes in i sökandet. Foto: Pontus Stenberg

Fler personer i bilen som störtade i kanalen

Publicerad

Det var fem personer i olycksbilen i Södertälje - inte tre som polisen först trodde.

Ytterligare två män har nu hittats i vattnet, utanför bilen.

– Under utredningens gång kom det fram att det kunde vara fler personer, säger Eva Nilsson vid Stockholmspolisens regionledningscentral.

Bilen som körde ner i vattnet vid bron i Södertälje tidigt på lördagsmorgonen hade i själva verket fem passagerare, inte tre som polisen trodde först.

– Under utredningens gång kom det fram att det kunde vara fler personer, säger Eva Nilsson vid Stockholmspolisens regionledningscentral.

Femte person söks

Olyckan skedde vid 2.30-tiden på lördagsmorgonen.

Tre män hittades döda i bilen redan från början, då räddningstjänsten sökte i vattnet. De tre männen är på lördagseftermiddagen identifierade och deras anhöriga är underrättade.

Men dykningarna fortsatte, och klockan 14.20 hittades ytterligare en vuxen man avliden i vattnet nära bilen.

Klockan 15.33 hittades den femte personen död i vattnet, också detta en man.

Alla de fem personerna som omkommit är mellan 20 och drygt 30 år gamla.

Första larmet: Trasig bom

Första larmet från platsen kom klockan 2.34 på morgonen. Då påpekade uppringaren att bommen var trasig.

– Vi kontrollerade detta med Trafik Stockholm, och skickade samtidigt en patrull, säger Eva Nilsson vid Stockholmspolisen.

Klockan 2.42 kom det ett andra larmsamtal. Den personen såg bilen åka ner i vattnet.

– Ja, vi har ett vittne som har sett bilen, säger Eva Nilsson.

Vittnet har under lördagen hörts ytterligare av polisen.

Förloppet utreds nu

Hur olyckan kunde ske är oklart.

– Helheten har jag inte. Den får man sätta ihop nu, utifrån var kropparna hittades och hur bilen ser ut, säger Eva Nilsson.

Lastbilsföraren Jonny Alexandersson säger till Aftonbladet att han såg olycksbilen.

– Då kommer det en bil som tränger sig och kör som en galning, den kör på vänstersidan in mot mitträcket. Man körde i minst 70-80. Det är väldigt fort när vi andra stod still. Han klippte ena backspegeln på taxin, säger Jonny Alexandersson till tidningen.

Trafikverket har ansvar för bron och maskineriet som sköter broöppningen. Men Sjöfartsverket dirigerar själva öppningarna som görs cirka 300 gånger per år, oftast om natten.

På lördagsmorgonen ryckte Trafikverket ut och besiktigade hela brokonstruktionen.

– Man har testat allt på bron. Och det var inget som var sönder, utom själva bommen, säger Katarina Wolfram vid Trafikverket.

Inte heller Sjöfartsverket har fått indikationer på att något gick fel under nattens broöppning.

– Broöppningen som var i natt gick helt enligt rutinerna, säger Daniel Lindblad vid Sjöfartsverket.

Brovakterna såg inte olyckan

Innan bron kan öppnas tänds varningslampor på flera ställen och två par bommar går ner.

– Systemet ska vara uppbyggt så att det inte ska gå att öppna bron om något av detta fallerar, säger Daniel Lindblad.

Brovakterna som var i tjänst såg inte olyckan.

– Det har de inte gjort. När trafiken är stoppad är deras fokus på att få upp bron, att den processen inte ska fallera, säger Daniel Lindblad.

Polisen utreder olyckan och kommer att ta in uppgifter från både Sjöfartsverket och Trafikverket. Ingen av myndigheterna gör någon egen utredning av det som hänt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag