Sällskapet larmade från Rapadalen i Sareks nationalpark. Foto: Google maps
Sällskapet larmade från Rapadalen i Sareks nationalpark. Foto: Google maps

Sällskap kallade på fjällräddning i Sarek

Publicerad

På lördagsmorgonen inkom ett larm från en nödsändare i Rapadalen, Jokkmokk.

Fjällräddare åkte till platsen i helikopter.

Väl på plats kunde man konstatera att sällskapet inte var i nöd, skriver polisen på sin hemsida.

Polisen kom först inte i kontakt med den person som larmat. Enligt anhöriga till den som larmat så var det ett sällskap på tre personer som befann sig i stugan.

Man valde därför att skicka fjällräddare både till fots och via helikopter. 

Helikoptern lyfte från Kvikkjokk. När fjällräddningen kom till Skårkistugan – där larmet kommit ifrån – kunde man konstatera att sällskapet inte var i nöd.

– Vad jag förstår så har man känt sig trötta, säger kommunikatör Peder Jonsson.

Sällskapet erbjöds en möjlighet att flyga tillbaka ned från fjället, på egen bekostnad.

Nödställda i Rapadalen i Sarek

Rapadalen ligger mitt i nationalparken Sarek.

– Det är långt från vägar. Det är långt ute på fjället, säger Peder Jonsson och fortsätter:

– Det är en lång väg att ta sig om man inte har en helikopter.

Vädret är stabilt, men det ska ha regnat under morgonen.

Larm via nödsändare

Larmet inkom via en så kallad nödsändare, en typ av larm som privatpersoner kan köpa som skickar vidare en signal till exempelvis en räddningscentral. Med hjälp av satellit får mottagaren en position på den som larmat, vilket sedan kan användas vid räddningen.

Polisen hade ingen uppgift om att sällskapet haft med sig någon satellittelefon och kunde därmed inte söka dem på det sättet.

Många fjällräddningslarm i sommar

Under sommaren har det varit ovanligt många fjällräddningslarm, något som fått samordnaren för polisens fjällräddning – Stephen Jerand – att reagera. 

– Fjällräddningen ska inte vara en taxiverksamhet, har han tidigare sagt.

Kommunikatör Peder Jonsson arbetar inte specifikt med fjällräddningar och vet därför inte hur många sådana som genomförts.

– Men det har ju varit mycket folk i fjällen. Det har ju funnits skarpa situationer, men här var det ingen skarp situation, säger han och fortsätter:

– Fjällräddning finns för att undsätta personer i nöd. Så har man skadat sig och behöver hjälp ska man larma.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag