Foto: Anna Bergkvist
 Foto: Anna Bergkvist

Finansdepartementet tvingades anlita PR-byrå för att förklara budgeten

Publicerad
Uppdaterad
Det finanspolitiska ramverket är grunden för regeringens ekonomiska politik. Men en granskning som Dagens Nyheter gjort visar att finansdepartementet inte klarade av att förklara ramverket på sin hemsida. I stället tvingades de anlita en extern PR-byrå för att få ut budskapet. Det har kostat nära 120 miljoner kronor under fyra år enligt DN.

Det finanspolitiska ramverket är grunden för regeringens ekonomiska politik, vilket Fredrik Reinfeldt påpekade så sent som i onsdagens partiledardebatt. Reinfeldt varnade för politisk kaos om oppositionen bakvägen skulle försöka förändra ramverket och han beskrev det som en " central fråga".
Men en granskning som Dagens Nyheter gjort visar att finansdepartementet när det på sin hemsida 2008-2009 skulle förklara ramverket tog in extern hjälp.
PR-byrån Kreab & Gavin Anderson fick 287 500 kronor för uppdraget " att beskriva det politiska ramverket, överskottsmål, utgiftstak och kommunalt balanskrav".

 

"Det är vi som bestämmer texterna"

Historikern Gunnar Westberg, som är en av Sveriges främsta experter på offentlig förvaltning, säger till Dagens Nyheter att finansdepartementets agerande är tveksamt.
- Man kan fråga sig hur pass väl använda dessa pengar är. Kostnaden motsvarar ett par kvalificerade departementssekreterarmånader. Då är frågan om man inte fått ut mer genom att ta det i stället, säger han.
Finansdepartementets informationschef Christine von Sydow säger att PR-byrån anlitades för att texterna skulle bli mindre krångliga.
- För oss som tycker att det här är självklart är det lätt att bli hemmablind, säger von Sydow till Dagens Nyheter.
Hon poängterar dock att det är finansdepartementet som står bakom texterna.
- De tittade på texterna, men det är vi som äger texterna, det är vi som bestämmer texterna. Det var som ett slags underlag i en process, säger hon till Dagens Nyheter.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida