Mitt Romney. Foto: Jim Young
Mitt Romney. Foto: Jim Young

Filmen som kan kosta Mitt Romney valet

Publicerad

Mitt Romney har hamnat i blåsväder efter att på en smygfilmad video kallat hälften av amerikanerna för bidragsberoende "offer" som inte betalar skatt.

President Obamas kampanjstab var inte sen att kasta sig över videon och ifrågasätta hur Romney ska kunna tjäna som president när han avskrivit halva nationen.

På videon, som lagts ut av vänstertidskriften Mother Jones, hörs Romney säga att 47 procent av amerikanerna som stöder Obama är beroende av staten.

– Det är 47 procent som stöder honom, som är beroende av staten, som ser sig själva som offer, som tror att det är statens uppgift att ta hand om dem, som anser att de har rätt till sjukvård, mat, bostad och allt möjligt, säger Romney vid ett möte med välbärgade donatorer till hans valkampanj.

– Det är människor som inte betalar någon inkomstskatt. Så vårt budskap om lägre skatt är inte relevant för dem. Jag kommer aldrig att klara av att övertala dem att ta ansvar för sina egna liv, fortsätter han.

"Chockerande"

Enligt Demokraterna visar Romney att han är en mångmiljonär som inte förstår sig på vanligt folk.

– Det är chockerande att en kandidat förklarar för rika donatorer att halva USA ser på sig själv som offer med rätt till socialhjälp. Det är svårt att vara president för alla amerikaner när man så föraktfullt avskriver halva nationen, säger Obamas kampanjledare Jim Messina.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag