Fick sparken - stämmer Karlssons

Publicerad
JÖNKÖPING. Karlssons salonger stäms - av den förre ägarens son.
Han sparkades när de nya ägarna tog över.
- Vi är insatta i ärendet, säger Liza Kermanan, en av de nya ägarna, till Jonkoping.expressen.se.
När Karlssons salonger fick nya ägare förra året jobbade den tidigare ägarens son kvar.
Men i juni fick han oväntat sparken.
- De ville inte ha ett nära förhållande till de gamla ägarna, de hade dålig erfarenhet av det sedan tidigare, menar sonen i stämningsansökan som lämnats in till Jönköpings tingsrätt.

Ingen arbetsbrist

Den 41-årige mannen menar att Karlssons nya ägare inte hade någon laglig grund att säga upp honom.
- Det har inte funnits någon arbetsbrist. Samma dag som jag slutade anställdes en ny person med samma arbetsuppgifter som jag hade, menar mannen.
Han stämmer nu Karlssons salonger på 140 000 kronor för bland annat kränkning och utebliven lön.

Insatta i ärendet

Jonkoping.expressen.se har varit i kontakt med 41-åringen som avböjer att kommentera stämningen. Även Liza Kermanan, en av fyra nuvarande ägare till Karlssons salonger, är fåordig:
- Vi är insatta i ärendet, men i övrigt har jag har inga kommentarer att ge.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida