Madeleine besökte restaurangen på toppen av Kaknästornet – då slutade hissarna fungera. Foto: Privat
Madeleine besökte restaurangen på toppen av Kaknästornet – då slutade hissarna fungera. Foto: Privat
Eftersom trapporna inte fick användas blev gästerna kvar i flera timmar. Foto: Läsarbild
Eftersom trapporna inte fick användas blev gästerna kvar i flera timmar. Foto: Läsarbild

Fastnade flera timmar i Kaknästornet

Publicerad

Madeleine hade precis avslutat sin brunch på restaurangen i Kaknästornet när hissarna slutade att fungera.

Eftersom gästerna inte fick använda trappan för att evakuera blev de fast på högsta våningen i flera timmar.

Nu anser hon att trappor är ett måste i en stor byggnad som Kaknästornet.

– Tänk om det hade börjat brinna? Då måste man ju kunna evakuera byggnaden, säger Madeleine.

Under lördagen hade Kaknästornet stora problem med sina hissar. Tidigt under dagen slutade en av hissarna att fungera, men den kom senare i gång igen.

Men problemen var inte över där.

Madeleine befann sig högst upp i restaurangen där hon och ett större sällskap åt brunch.

När sällskapet skulle lämna restaurangen kom endast hälften av dem ner, sedan slutade hissarna att fungera.

– Vi stod i hissen men kom ingenstans, så vi fick helt enkelt kliva ut igen, säger Madeleine.

Blev kvar i två timmar

Restaurangpersonalen kallade dit annan personal som skulle lösa problemet, men hissarna fungerade fortfarande inte.

När flera gäster bad att få ta trapporna ner fick de dock ett klart och tydligt nej från personalen.

– Enligt restaurangpersonalen fick vi inte använda trapphuset. De gav oss flera olika anledningar, bland annat sa de att trapporna inte går hela vägen ner, att trappstegen är för smala och att man måste eskorteras av personalen, säger Madeleine.

Men problemet var svårfixat och Madeleine och hennes sällskap blev stående på högsta våningen i närmare två timmar.

Mest upprörd blev hon av det svar hon fick när hon frågade vad man ska göra om det börjar brinna.

– Det kändes inte som personalen visste vad som gällde. De pekade på en skylt som visade att nödutgången ligger på taket, på översta våningen. Där skulle man tydligen vänta på en helikopter eller på brandkåren som skulle komma uppför trapporna. Det kändes inte speciellt säkert, säger Madeleine.

Används i nödfall

På Teracom, som äger Kaknästornet, pekar man på att trapporna får användas i nödfall när hissarna inte fungerar, men att den bedömningen görs från fall till fall.

– Kaknästornet är ett skyddsobjekt, allmänheten ska inte ha tillträde överallt, och vissa sådana områden finns i trapphuset. Men om deras väntan hade blivit ännu längre så är trapporna ett sätt att få ner människor, det går att lösa, säger Marcus Hartmann, presschef på Teracom.

Han tillägger dock att man, vid allvarligare händelser när hissarna inte fungerar, kan använda trappan som en nödutgång. Kontakten sker då via restaurangen, som är Teracoms hyresgäst.

– De måste då kontakta oss, så tar vi det beslutet. Men i normala fall används inte trapporna, säger Marcus Hartmann.

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida