"Penisglassen." Foto: Theo Elias Lundgren
"Penisglassen." Foto: Theo Elias Lundgren

Facebookstorm efter GB:s nya "penisglass"

Publicerad

GB:s nya sommarglass "X-pop" beskrivs som "en lekfull glass" som är formad som en "raket". Men - flera kunder har redan gett den namnet "dildoglassen".

"Hahaha..hur tänkte man där", skriver en av personerna som uppmärksammat glassen på Facebook.

Reklambilden på GB:s nya glass "X-pop" vittnar om en färgsprakande och vacker isglass med flera olika smaker.

Men enligt flera personer som har köpt glassen finns det något helt annat innanför omslaget. Nämligen en "dildoglass".

Reaktioner i sociala medier

Flera roade – och upprörda – kunder har publicerat bilder på "dildoglassen" i sociala medier de senaste dagarna.

"Lär inte dröja länge innan denna blir indragen!", skriver en person.

"Hahahahahahahaha NEJ.....", skriver en annan.

Liknar en penis

"Hahaha jag åt den för en vecka sen. Eller min dotter skulle få den och jag öppna och dog av garv och sa till min pojkvän att de har tillverkat en glassdildo!! Hahaha hur fan tänkte dom! Och känns lite kinky att toppen på ******* poppar i munnen", skriver en mamma.

Det är just toppen på glassen som anses påfallande lik toppen på ett manligt könsorgan.

"Formad som en raket"

"Lekfull glass med is med spännande smakkombinationer av cola, jordgubb, fruktbubbelgum och citron-lime, överdrag med fruktbubbelgumssmak och godis som poppar i munnen när du äter den", står det på GB:s hemsida.

När Expressen ringer upp förklarar glassföretaget att man har nåtts av kritiken. X-pop är en ny variant av den klassiska GB-glassen X-15, en rymdraket i flera olika färger som såldes på 80-talet.

– X-pop är en av tio nya glassar som vi lanserar under våren. Den har fyra olika smaker och på toppen är det en typ av godis som poppar i munnen, säger marknadschefen Martin Sandén till Expressen.

Många menar att den ser ut som en dildo, vad säger du om det?

– Det är en isglass på en pinne. Precis som Piggelin.

Du ser inga likheter överhuvudtaget?

– Nej, absolut inte. Det är en isglass. De flesta isglassar är på en pinne.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida