Thea Prucha, 21, och Matilda Aspling, 19, butikssäljare, Stockholm: "Till och med kungen har Facebook", säger Thea. "Facebook är ett bra sätt att hålla kontakt med sina vänner på. Någon dyker upp varje gång man loggar in, som man inte visste fanns där", säger Matilda. Foto: Stefan Forsell
Thea Prucha, 21, och Matilda Aspling, 19, butikssäljare, Stockholm: "Till och med kungen har Facebook", säger Thea. "Facebook är ett bra sätt att hålla kontakt med sina vänner på. Någon dyker upp varje gång man loggar in, som man inte visste fanns där", säger Matilda.  Foto: Stefan Forsell

Facebook? Nä, nu ska vi microblogga

Publicerad
Uppdaterad
LONDON/STOCKHOLM. Facebook var nättrenden nummer ett.
Men besökarna minskar - till fördel för microbloggning och rörligt material.
- Facebook har tappat den värsta hypen, säger kommunikationskonsulten Brit Stakston.
Facebook har växt i rekordfart de senaste åren och blev för många en måstesajt.
Men nu uppges sajtens popularitet vara på nedåtgående.
I USA har Facebook haft 800 000 färre besökare under januari jämfört med december, uppger MacWorld. Skräppost, kedjebrev och att vissa helt enkelt har tröttnat kan vara tänkbara skäl, skriver Daily Mail.
– Det är absolut så att man inte använder Facebook lika frekvent. Men jag tror att Facebook kommer att finnas kvar, särskilt om man utvecklar sajten ytterligare, säger kommunikationskonsulten Brit Stakston vid JMW kommunikation i Stockholm.

Videobloggning

I stället för Facebook satsar internetanvändarna på videobloggning.
– Just nu är det de etablerade bloggarna som testar det med hjälp av sina mobiltelefoner. Nästa steg blir att gemene man lägger upp videosnuttar, säger Brit Stakston.
Microbloggandet är en annan trend som ökar. På sajter som Twitter och Jaiku kan användarna lägga upp korta meddelanden där de berättar vad de gör under dagen.
Men i horisonten finns en revolutionerande sajt som förenar allt ovanstående, enligt Stakston.
– Bambuser är en sajt där man använder sin mobil för att spela in rörligt material och sedan livesända det på nätet. Samtidigt kan de som går in på sajten chatta med personen som sänder. Det är morgondagens trend, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag