Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare. Foto: Alewi/Wikimedia CommonsNu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare. Foto: Alewi/Wikimedia Commons
Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare. Foto: Alewi/Wikimedia Commons
Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare.Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare.
Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare.
Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare.Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare.
Nu har den statliga myndigheten stängt ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare.

F-kassan stängde datortjänst – personlig information spreds

Publicerad

Han fick information från Försäkringskassan om en annan persons lön och adress.

Den statliga myndigheten tvingades stänga ner "Mina sidor" – efter att man upptäckt att personliga uppgifter läckt ut till ett stort antal användare.

– Det känns väldigt obehagligt, jag vet ju inte om någon annan fått mina uppgifter, säger tvåbarnspappan Linus Sjöberg, 42.…

Vid 19-tiden uppger Försäkringskassan att problemen är lösta.

Det var i förmiddags som Linus Sjöberg i Sollentuna loggade in på Försäkringskassans "Mina sidor" för att komma åt sina uppgifter som rör rapportering om vård av sjukt barn gällande hans tvillingdöttrar.

Men i stället för att se sina egna uppgifter på sidan fick han adress, telefonnummer och inkomstuppgifter som rörde en helt okänd person.

Nu är han orolig för att någon annan fått motsvarande information som gäller honom.

– Det känns väldigt obehagligt, säger Linus Sjöberg.

Han ringde omedelbart Försäkringskassan och rapporterade felet. Men han var inte den första att uppmärksamma myndigheten på att hemliga uppgifter läckt ut till fel personer.

Fick inkomst och kontonummer på okänd person

Flera andra användare av sidan har också fått personlig information om andra användare, vissa har även fått andra personers barn registrerade som sina barn.

"Kunde logga in. Men stod att ja kunde ta ut dubbeldagar för ett barn som inte är mitt i meddelandet." skriver en användare.

"När jag i appen ska ansöka om ersättning i samband med VAB får jag upp korrekta uppgifter om mitt barn och min sambo, däremot får jag upp personuppgifter (kontaktuppgifter, inkomstuppgifter, kontonummer etc) på någon annan istället för på mig." skriver en annan.

"Känns mycket olustigt att eran app läcker personlig information!" skriver en användare.

Det var Försäkringskassans app och hemsida som slumpade ut information om andra personer än den som loggade in på sitt konto.

Efter flera larm om läckaget beslutade man vid klockan tolv på måndagen att helt stänga ner "Mina sidor".

Ska fungera som vanligt igen

Strax efter klockan 19 på måndagen uppger Försäkringskassans pressekreterare, Makan Afsinnejad, att sidan ska fungera korrekt igen och att felen ska vara korrigerade. Enligt Afsinnejad berodde det hela på ett fel i en systemuppdatering.

– Vi måste se över vad som gått snett och dra lärdom. Vi ser väldigt allvarligt på det som inträffat, och det är ett fel av den mänskliga faktorn, säger Makan Afshinnejad, pressekreterare på Försäkringskassan.

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag