Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker vann priset för Årets säljprestation. Foto: Julia DansarieExpressens annonsdirektör Alexander Lydecker vann priset för Årets säljprestation. Foto: Julia Dansarie
Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker vann priset för Årets säljprestation. Foto: Julia Dansarie
"Vi gjorde en fantastisk resa under förra året", säger Alexander Lydecker och hyllar hela Expressens annonsorganisation. Foto: Julia Dansarie"Vi gjorde en fantastisk resa under förra året", säger Alexander Lydecker och hyllar hela Expressens annonsorganisation. Foto: Julia Dansarie
"Vi gjorde en fantastisk resa under förra året", säger Alexander Lydecker och hyllar hela Expressens annonsorganisation.  Foto: Julia Dansarie
Expressens vd Gunilla Herlitz var på plats. Foto: Julia DansarieExpressens vd Gunilla Herlitz var på plats. Foto: Julia Dansarie
Expressens vd Gunilla Herlitz var på plats.  Foto: Julia Dansarie
Bonnier Sales Awards är en gala för säljprestationer. Foto: Julia DansarieBonnier Sales Awards är en gala för säljprestationer. Foto: Julia Dansarie
Bonnier Sales Awards är en gala för säljprestationer.  Foto: Julia Dansarie

Expressens Lydecker vann årets prestation

Publicerad

Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker tog hem ett pris på Bonnier Sales Award i Stadshuset på fredagskvällen.

Han vann priset i kategorin årets säljprestation.

– Det känns superroligt, det är en symbol för hela Expressens annonsavdelning. Det känns jättebra att vi utmärker oss så bra, vi gjorde en fantastisk resa under förra året, säger Alexander Lydecker direkt efter prisutdelningen.

På fredagskvällen anordnades Bonnier Sales Awards i Gyllena salen i Stadshuset där annonsförsäljare inom Bonnierkoncernen uppmärksammades.

Under galan tog Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker hem priset för årets säljprestation, vilket är ett pris som går till en person som visat på extraordinära prestationer.

Juryns motivering lyder:

"Alexander Lydecker är ett levande exempel på förändring i den snabbföränderliga digitala världen, där vår försäljning snabbt flyttas från traditionell print till digital.

Han är inte bara en expert på försäljning utan förstår även vikten av kunddata och han vet hur man tänker som en kund. Han tar till extraordinära åtgärder för att sammanfoga olika företag inom Bonnier i ett samarbete som vi hoppas får långtgående effekter för oss och våra kunder. "

– Det känns superroligt, det är en symbol för hela Expressens annonsavdelning. Det här att Expressen vinner ett stort pris. Det känns jättebra att vi utmärker oss så bra, vi gjorde en fantastisk resa under förra året, säger Alexander Lydecker efter prisutdelningen.

Förra året var ett starkt år annonsmässigt för Expressen.

– Vi ökade den totala annonsintäkten med 2 procent och kompenserade för tappet i print med digitala intäkter. Förförra året ökade vi med 72 procent och förra året med 56 procent inom de digitala intäkterna, säger Alexander Lydecker och fortsätter:

– Vi har tagit ordentliga marknadsandelar mot våra konkurrenter. Expressen har Sveriges bästa säljarkår. Vi har en helt annan säljkultur på Expressen nu jämfört med för två år sedan. Vi har genomgått ett paradigmskifte, det är det som har drivit de här resultaten.

Även framiden ser ljus ut.

– Det här året har börjat bra. Vi möter våra egna resultat som är väldigt höga, säger Alexander Lydecker.

Hur ska du fira vinsten?

– Nu blir det fest med mina vänner och kolleger och se till att de har det bra. Vi är ett lag, det är även redaktionella delar och analys som hänger ihop i detta, säger Alexander Lydecker.

Även Mattias Ringmar, som arbetar som konceptansvarig för Expressens affärsområde Sport & Spel, var nominerad till ett pris på Bonnier Sales Award.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag