Hannes Nelander och Anna Herdenstam, programledare på Expressen-TV. Foto: Olle SporrongHannes Nelander och Anna Herdenstam, programledare på Expressen-TV. Foto: Olle Sporrong
Hannes Nelander och Anna Herdenstam, programledare på Expressen-TV.  Foto: Olle Sporrong
Gunilla Herlitz, vd. Foto: Johan JeppssonGunilla Herlitz, vd. Foto: Johan Jeppsson
Gunilla Herlitz, vd.  Foto: Johan Jeppsson
Alexander Lydecker, annonsdirektör. Foto: Julia DansarieAlexander Lydecker, annonsdirektör. Foto: Julia Dansarie
Alexander Lydecker, annonsdirektör.  Foto: Julia Dansarie

Expressen-vinst igen: 88 miljoner

Publicerad

Expressens vinst för 2015 blev 88 miljoner kronor. En anledning var att de digitala annonsintäkterna ökade med 31 procent.

– Vi ökar vinsten trots att Expressen har investerat kraftigt i flera framtidssatsningar, säger vd Gunilla Herlitz.

I går eftermiddag höll AB Kvällstidningen Expressen bolagsstämma, där bland andra Bonnierkoncernens ordförande Carl-Johan Bonnier deltog och Expressens årsredovisning för 2015 fastställdes.

Rörelseresultatet ökade med 11 procent till 95 miljoner kronor, före strukturkostnader om 7 miljoner, varför vinsten blev 88 miljoner.

Annonsförsäljningen ökar

Tack vare en snabb reklamtillväxt digitalt ökade den totala annonsförsäljningen i fjol med tre procent, trots det strukturella annonstappet för alla tryckta dagstidningar.

– Det här är ett starkt resultat mitt i den stora omställningen på mediemarknaden, där Expressen fortsätter att ha en stabil lönsamhet trots att vi under fjolåret lanserade ett flertal nya produkter, säger vd Gunilla Herlitz.

Alexander Lydecker, annonsdirektör:

– Det är stor efterfrågan på vår digitala försäljning, som nu utgör 56 procent av den totala annonsintäkten.

– Vecka efter vecka är det rekordmånga som tar del av Expressens innehåll, vilket gör det attraktivt för reklamköparna att försöka nå Expressens cirka 2,4 miljoner dagliga läsare och tittare.

2014 var rörelseresultatet 85,4 miljoner kronor, före strukturkostnader om hela 65 miljoner.

Vinst för 13:e året i rad

Expressen har gått med vinst varje år sedan 2003, men konkurrensen kräver ständig förnyelse. Efter fjolårets bokslut slog Herlitz fast:

– Vi ska fortsätta testa nya saker och ska möta läsarna där de är.
Så blev det också. Under 2015 presenterade Expressen bland annat den nya utrikessajten Geo, ekonomisajten Dina Pengar som görs ihop med Dagens industri samt storsatsningen på Expressen TV med två nya studior och världsledande tv-teknik från Vizrt som också levererar till CNN och BBC.

Dessutom lanserade Expressen nyhetsappar för smarta klockan Apple Watch, mediespelaren Apple TV, surfplattor för både iOS- och Android- operativsystemen... och så vidare.

Hög vinst för Bonnier News

Affärsområdet Bonnier News investerade under 2015 cirka 200 miljoner kronor i digital utveckling och kompetensskifte, vilket var 125 miljoner kronor mer än under 2014. Ändå blev det samlade resultatet för Expressen, Dagens industri, Dagens Nyheter, Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad samt tryckeriföretaget Bold hela 363 miljoner kronor.

– Det är ett styrkebesked att Expressen fortsätter vara så lönsam, trots allt som utvecklas för framtiden och som förstås tar både tid och kraft, säger Gunilla Herlitz.

Vinner marknadsandelar

Vecka efter vecka vinner Expressens digitala verksamheter ändå marknadsandelar, senast hade exempelvis Expressen TV mer tittande via datorn än Aftonbladet TV.
Gapet mellan de båda kvällstidningarnas mobilsajter är i dag rekordlågt, räknat i unika webbläsare.

– Häromdagen nominerades vi, för andra året i följd, till "helhetspriset" i Årets Dagstidning. Det inspirerar till fortsatta försök att göra Expressen ännu bättre, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag