Efter Expressens avslöjande filmer har påstådda SD-sympatisörer startat en kampanj där man uppmanar annonsörer att bojkotta Expressen.
Efter Expressens avslöjande filmer har påstådda SD-sympatisörer startat en kampanj där man uppmanar annonsörer att bojkotta Expressen.

"Expressen låter sig inte påverkas av hot"

Publicerad

Expressens avslöjanden kring Sverigedemokraterna har väckt upprördhet.

Påstådda sympatisörer till SD har startat en kampanj på internet och skickar mejl till Expressens annonsörer med uppmaningar om bojkott.

– Expressen låter sig förstås inte påverkas av hot, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

Bråket på Kungsgatan 2010 som SD-toppen Kent Ekeroth förevigade med sin filmkamera, visades på Expressen.se förra veckan.

Av filmen framgår att Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Erik Almqvist häver ur sig rasistiska och sexistiska glåpord. Han, Kent Ekeroth och Christian Westling beväpnar sig även med järnrör.

Uppmanar till bojkott

I samband med avslöjandet har sympatisörer skickat ut ett mejl som uppmanar annonsörer att bojkotta Expressen, på initiativ av en ledarskribent på sajten Fria tider. Ett uppror på Facebook har också startats under namnet "Stoppa svenskfientlig annonsering".

En av dem som är delaktig i kampanjen är sverigedemokraten Robert Stenkvist.

Inför valet 2010 fanns han med på plats 29 på Sverigedemokraternas riksdagslista.

– Ni kan skriva vad ni vill, ni kommer undan med vad som helst. Det enda som biter på tidningar är pengar, men jag tror inte att annonsörerna kommer att bojkotta, fast jag bryr mig inte, säger Robert Stenkvist.

Partiet säger sig dock inte stå bakom kampanjen på något sätt.

– Det här är inget som vi har något med att göra. Det är inget som berör oss helt enkelt, säger Eric Myrin, pressekreterare på Sverigedemokraterna.

Thomas Mattsson säger att Expressen inte låter sig påverkas av hot om annonsbojkotter.

– Jag föreställer mig också att företag som köper reklam i allmänna nyhetsmedier inte heller förhåller sig till såna här kampanjer, säger han.

Hotas med negativa recensioner

I mejlen som sprids till företagen står det också att de ska straffas med negativa recensioner på Rejta.se om de inte slutar att annonsera i Expressen och Aftonbladet. Mobiloperatören Tre har fått flera mejl.

– Vi är mobiloperatörer och svarar dem väldigt artigt att de har rätt att ha sina politiska åsikter, liksom tidningarna har rätt att driva sina åsikter, och vi lägger oss inte i varken det ena eller det andra, säger Erik Hörnfeldt, informationsansvarig på Tre.

Inte heller Resia låter sig påverkas av påtryckningarna.

– Nej, det gör vi inte, utan vi har redan gjort bedömningen att vi annonserar i tidningar som är publicistiskt oberoende, vilket vi anser Expressen vara, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia.

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag