Peter Frey, produktutvecklingschef, Josefina Rickardt, chef för publikinsikter, Anna Arvidsson, chef för Bonnier news brand studio, och Magda Gad, reporter.

Peter Frey, produktutvecklingschef, Josefina Rickardt, chef för publikinsikter, Anna Arvidsson, chef för Bonnier news brand studio, och Magda Gad, reporter.

Expressen kan bli Årets dagstidning

Publicerad

I kväll kan Expressen som en av tre nominerade ta hem priset Årets dagstidning.

Juryn framhåller den digitala utvecklingen som en av anledningarna.

– Expressen lyckas i ett extremt högt digitalt tempo utveckla journalistiken i nya kanaler och samtidigt vårda tidningens själ, säger Expressens kulturchef Karin Olsson.

Branschtidningen Dagens Media bjuder tillsammans med TU in till Årets dagstidning. Expressen är, tillsammans med Nerikes Allehanda och Nyheter 24, nominerade i helhetspriset för Årets dagstidning.

– Förra året gjorde vi en rad angelägna publiceringar. Vår tecknade etta med Charlie Hebdo-redaktionens sista satirbild var ett starkt ställningstagande och fick storuppmärksamhet, liksom förstasidan med bilden på den drunknade Alan som följdes av en insamlingskampanj till Röda korset. Vår artikelserie om Rumänien och tiggarna är också journalistik att vara väldigt stolt över, säger Karin Olsson.

"Det är ett gott betyg"

Redaktionschef Magnus Alselind ansvarar för nyhetsarbetet.

– För att få fram sanningen krävs vid enstaka tillfällen arbetsmetoder som wallraffjournalistik där vår hälsoreporter Anna Bäsén är ledande. Det är ett gott betyg till det intensiva nyhetsarbetet på redaktionen att Anna nu nomineras till Guldspaden efter att Magda Gad utsetts till Årets journalist och Terese Cristiansson belönats med Nils Horner-priset, säger han.

Även på annonssidan har Expressen tagit stora digitala kliv framåt, med mycket fokus på tv.

– När tittarsiffrorna svarar upp mot all förväntan bevisar det att vi gör rätt saker på marknaden och är rustade för morgondagens affärer, säger försäljningsdirektör Alexander Lydecker.

Juryns motivering

"Med tillförsikt och självförtroende ser Expressen till att utnyttja det bästa av digital teknik och omskapar redaktionen till en välintegrerad datadriven motor som klarar allt från sälj till kulturjournalistik. Tidningen vet att lönsamhet och tydligt utgivarskap går hand i hand. Angelägen och avslöjande journalistik, även på engelska och rumänska, visar innovationsförmågan och hur man odlar publikens vetgirighet. Kampen med konkurrenten har uppenbarligen varit stimulerande. Expressen har återfått sitt sting."

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida