6 200 anonyma användare på Avpixlat, Fria tider och Exponerat har identifierats.
6 200 anonyma användare på Avpixlat, Fria tider och Exponerat har identifierats.

Namn på anonyma användare knäckta

Publicerad

Den så kallade Researchgruppen i Stockholm har knäckt identiteten på anonyma användare på Avpixlat, Fria tider och Exponerat.

Och arbetet med att granska männen och kvinnorna på Sveriges värsta hatsajter fortsätter.

- Det är hatet mot invandrare som binder dem samman. Det knyter ihop både dem som vill ha stark välfärd med dem som talar för marknadsideal. Det är ett hat över blockgränserna, säger Martin Fredriksson på Researchgruppen.

Här avpixlar Expressen de anonyma skribenterna.

Expressen har samarbetat med Researchgruppen. Gruppen har hittat ett sätt, enligt deras egen beskrivning utan någon form av olaga intrång, att knyta de användarnamn som de anonyma kommentatorerna på hatsajterna använder sig av till de mejladresser som kommentarerna skickats från. Därefter har mejladresserna samkörts med register och myndigheter för att identifiera personerna bakom.

- Vi har personuppgifter på 6 200 personer som väntar på att bearbetas, säger Martin Fredriksson.

Medelålder på 49 och 55 år

Av dem som researchgruppen granskat närmare är det 1500 personer som skriver dagligen.

- Av dessa 1 500 närgranskade är 406 identifierade, det vill säga ungefär var tredje toppkommentator.

Av de 406 är 325 män och 81 kvinnor. Medelåldern är 49 för män och 55 för kvinnor.

Expressen har under en längre tid granskat dessa så kallade toppkommentatorer. Vi har kunnat konstatera att metoden för identifiering är tillförlitlig.

I nästan samtliga fall har de personer vi konfronterat - som de SD-politiker landet runt som vi berättar om i dag - bekräftat att det verkligen är de som står bakom mejladresserna och som skrivit de hatiska kommentarerna.

Vi har dessutom ytterligare kunnat knyta dem till inläggen genom att många av dem använt samma epostadress vid korrespondens med olika myndigheter.

Liten grupp tar stort utrymme

Fredriksson säger att Researchgruppen slagits av hur pass liten gruppen av människor som skriver på hatsajterna i verkligheten är.

- Det är förvånande att en så liten grupp kan ta sig så stort utrymme i den allmänna debatten. De är duktiga på att få spinn på sina grejer i sociala medier, säger Martin Fredriksson.

Nu sitter ni i researchgruppen på hela det här namnregistret. Vad tänker ni göra med det?

- Det kommer att bli en rapport, men vi kommer också att löpande att publicera nyheter på vår egen sajt. Namn kommer vi bara att publicera när det är publicistiskt försvarbart, säger Fredriksson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag