Kvinnan på bilden är anhörig till en kvinna som avled på ­Rosengården i höstas. Hon är mycket kritisk till vården som hennes mamma fick där: "Jag hoppades att hon skulle få dö på sjukhuset i stället." Foto: Roger VikströmKvinnan på bilden är anhörig till en kvinna som avled på ­Rosengården i höstas. Hon är mycket kritisk till vården som hennes mamma fick där: "Jag hoppades att hon skulle få dö på sjukhuset i stället." Foto: Roger Vikström
Kvinnan på bilden är anhörig till en kvinna som avled på ­Rosengården i höstas. Hon är mycket kritisk till vården som hennes mamma fick där: "Jag hoppades att hon skulle få dö på sjukhuset i stället." Foto: Roger Vikström
Vårdhemmet Rosengården i Stockholm. Foto: Roger VikströmVårdhemmet Rosengården i Stockholm. Foto: Roger Vikström
Vårdhemmet Rosengården i Stockholm. Foto: Roger Vikström
Attendos informationschef Charlotte Dimming.Attendos informationschef Charlotte Dimming.
Attendos informationschef Charlotte Dimming.

Kvinnans sår var fullt av maskar

Publicerad

Kvinnan i 95-årsåldern åkte akut från vårdhemmet Rosengården i ­Stockholm till Karolinska universitetssjukhuset.

Där upptäckte personalen att det kryllade av maskar i ett sår på hennes ben - som fick amputeras akut.

Nu slår både anhöriga och vårdpersonal larm om boendet.

- Så hemska saker som hände där har jag varken sett förr eller senare, säger sjuksköterskan Yvonne Karlsson som jobbade på Rosengården i somras.

Under året har det kommit in flera anmälningar till socialstyrelsen och stadsdelsnämnden i Hägersten-Liljeholmen i Stockholm från anhöriga till boende på Attendo-drivna vårdhemmet Rosengården i Midsommar­kransen.

En kvinna som Expressen har varit i kontakt med, vars mamma avled på vårdhemmet i ­höstas, har inte orkat anmäla Rosengården men berättar att hon är mycket kritisk till mammans vård.

Vid ett tillfälle hittade de anhöriga sin mamma avsvimmad i matsalen, något som personalen inte hade upptäckt, berättar hon. Andra gånger upptäckte dottern att sladden var utdragen ur mammans larmklocka.

- De gånger hon var extra orolig och ringde mycket drog de helt enkelt ur den.

- Jag hoppades att hon skulle få dö på sjukhuset i stället. Det kändes mycket värdigare. Så blev det som tur var, jag vågar inte ens tänka på hur det skulle ha gått till om hon dött på vårdhemmet, säger hon.

Tvingades amputera benet

Sommaren 2011 inträffade en annan incident på Rosengården. En kvinna född 1916 som bodde på vårdhemmet fick åka akut till Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

I journalanteckningar som Expressen tagit del av beskriver akutpersonalen ­hennes ben som en "bedrövlig syn".

Ur ett sår på kvinnans ben kom svart vätska - och maskar. I journalanteckningarna står vidare: "Vänder på foten och man ser att resten av tårna är röda och där är massor med maskar som kryper runtikring".

Kvinnans ben fick amputeras akut och överläkaren på ortopeden skrev i ett brev att händelsen borde lex Sara-anmälas.

Enligt Attendo är det inget konstigt att det kan bli maskar i ett sår under sommarmånaderna.

- Det behöver inte nödvändigtvis ­innebära att man inte skött om såret. Enligt dåvarande verksamhets­chefen har det inträffade utretts, säger Charlotte ­Dimming, informationschef på Attendo.

Blev vittne till flera hemskheter

Sjuksköterskan Yvonne Karlsson ­jobbade på vårdhemmet Rosengården i sex månader med start i maj i år och berättar om svåra missförhållanden. Bland annat om dementa som ramlade ur sina sängar för att det inte fanns tillräckligt med ­personal.

- En kvinna fick åka in och sys hela tiden och var helt blåslagen. Men hon hade inga anhöriga, så därför ansågs det inte lika viktig med henne.

- Så hemska saker som hände där har jag varken sett förr eller senare, det måste komma fram, säger hon.

I juli var hon inne hos en patient som hon inte träffat tidigare, som fick plötsligt hjärtstopp.

- Jag blev så klart chockad och ringde ambulans, sedan påbörjade jag upp­livningsförsök. När ambulanspersonalen kom stod min närmaste chef och skrek på mig för att jag hade ringt ambulans, men jag visste inte om patienten var nollad eller inte det stod ingenstans.

Nollad innebär att inga återupplivningsförsök ska göras.

Händelsen ledde enligt Yvonne Karlsson till att provanställning inte förlängdes.

Har olika syn på saken

Enligt Attendos informationschef ­Charlotte Dimming gick det till på ett annat sätt:

- Verksamhetschefen hävdar att det inte var det som skedde. När hon kom in i rummet påpekade hon att det var viktigt att säkerställa att personen fick hjärt- och lung­räddning, det skedde inte just då, säger hon.

Men Björn Johnson som då var ansvarig läkare bekräftar att det finns problem på boendet.

- Jag anser att det finns utrymme för ­förbättringar, i övrigt hänvisar jag till min chef Cristina Jigström, säger han.

Hon är chef för landstingets läkar­insatser på äldreboenden i södra Stockholm och svarar Expressen via mejl:

"Jag har kännedom om och har avvikelsehanterat ärenden som avsett negativa medicinska händelser. Dessa har framförts till ledning och medicinskt ansvarig sjuk ­ sköterska."

Expressen har utan framgång sökt Attendos vd Henrik Borelius och styrelseordförande Hans Larsson via telefon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag