Experternas dom över kungabilden som skakat hovet

Publicerad
Uppdaterad
Här är den påstådda sexbild på kungen och flera kvinnor som skakat det svenska kungahuset och fått politiska konsekvenser.
Men efter att ha låtit tre internationellt erkända bildanalysföretag granska bilden avslöjar Expressen i dag att allt kan bygga på en bluff.
På punkt för punkt har de hittat tveksamheter och slutsatsen är: Bilden är manipulerad.
- Jag ska självklart informera kungen. Det är bara att konstatera att han har talat sant och korrekt i den här frågan ända sedan i maj, sa Bertil Ternert i en tv-intervju med Expressen sent i går kväll.
Porrklubbsägaren Mille Markovic har om och om igen hotat att publicera sina bilder där kungen påstås titta på tre kvinnor som har sex. I bakgrunden av den bild Expressen i dag kan publicera syns den man som Mille Markovic hävdar är kungen – leende följer han kvinnorna på soffan framför honom. Han är klädd i vit skjorta och mörk kavaj. Han håller avslappnat upp sin högerarm bakom huvudet, som om han lutade sig mot den.

Analog videofilm

I förgrunden ser man byxklädda ben från en till synes halvliggande man som också tycks titta på kvinnorna. I dörröppningen skymtar silhuetterna av två okända personer.
Experter som nu konsulterats av Expressen konstaterar att bilden är hämtad ur en analog videofilm. Och nu står det klart att bilden i januari kommer att publiceras i en biografi om den dömde gangstern och före detta porrklubbsägaren Markovic.

"Kommer visa bild"

Boken ges ut på Vertigo förlag och har skrivits av författaren Deanne Rauscher –  som också var medförfattare till förra årets skandalbok om kungen ”Den motvillige monarken” – tillsammans med Beata Hansson.
- Nu kommer min berättelse. Och jag kommer att visa en kungabild i boken, bekräftar Mille Markovic för Expressen.
Också bokens förläggare Carl-Michael Edenborg på Vertigo förlag bekräftar för Expressen att den påstådda kungabilden ska  tryckas i boken.
- Vi har fått den direkt av Mille Markovic. Men vi har inte haft någon möjlighet att kontrollera dess äkthet, så vi påstår inte att det verkligen är kungen på bilden, säger han.

"Gett klartecken"

Edenborg säger att förlaget fått juridisk rådgivning av Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet.
- Han har gett klartecken att publicera bilden, säger Carl-Michael Edenborg.
Det är detta påstådda bildbevis – tillsammans med uppgifterna om en rad kvinnoaffärer i skandalboken ”Den motvillige monarken” –  som gjort att statschefen under det senaste året drabbats av den värsta förtroendekrisen i modern historia.
En mätning från opinionsinstitutet Novus för TV4 visade för bara några dagar sedan att en majoritet av svenskarna vill att kungen ska lämna tronen.
Kungens kris har dessutom allvarligt förvärrats av en lång serie avslöjanden om kungens nära vän Anders Lettström, som smygbandades när han i hemliga förhandlingar med maffian sa sig vara vilig betala miljonbelopp om Mille Markovic kunde förmås att inte offentliggöra de påstådda kungabilderna.

Enda bilden som visas i boken

Förra veckan beslöt riksdagen efter en hetsig debatt om kungaskandalen att utreda en ökad insyn i hur kungafamiljen använder sitt årliga mångmiljonapanage.
I den kommande boken visas, enligt uppgift till Expressen, bara denna enda bild som påstås föreställa kungen.
Men Mille Markovic hotar med att i samband med boksläppet i januari offentliggöra ytterligare bilder och filmer som han påstår är komprometterande för kungen.
- Dagen efter boksläppet kommer min sajt på internet där fler bilder och annat material kommer att visas mot en kostnad, säger Markovic till Expressen.
Men efter Expressens avslöjande i dag är frågan hur trovärdiga dessa hot är.
Expressen har låtit tre framstående specialistföretag inom bildanalys granska bilden, brittiska LGC Forensics i St Neots och Audio Video Forensics Ltd i Stockport samt ett svenskt förtag som av säkerhetskäl krävt att få förbli anonymt.
Deras respektive rapporter blev klara i går – och samtliga tre slår fast att den påstådda kungabilden bevisligen är manipulerad i vissa delar. Bland annat har en ”rec”-symbol och ett kryssikte lagts in i bilden i efterhand, sannolikt för att förstärka känslan av en dold inspelning.
Alla tre företagen reser också allvarliga frågetecken när det gäller mannen på bilden som enligt Mille Markovic ska vara kungen.
Audio Video Forensics i Stockport slår fast att det kring ”kungens” ansikte finns ett rektangulärt fält som kan antyda att ansiktet på personen bytts ut.

”Tveksamheter  i ljuset”

Alla tre analysföretag pekar också på tveksamheter i ljuset och skärpan i ”kungens” ansikte. Skuggorna faller åt fel håll jämfört med kvinnan i förgrunden på bilden. ”Kungens” ansikte förefaller vara ljusare än resten av huvudet och också skarpare än andra detaljer på samma avstånd, som kläderna.
Iain McArthur på Audio Video Forensics sammanfattar sin rapport med att ”risken är stor att bilden är ihopsatt av flera olika foton”.
- Bilden har manipulerats. Min slutsats är att det enda sättet att bekräfta dess äkthet och sanningsenlighet är att se och analysera den ursprungliga videofilmen som bilden  är tagen ur, konstaterar McArthur.

"Omfattande manipulation"

Andrew Philip Laws, Forensic Imagery Interpreter på LGC Forencics, sammanfattar deras granskning av bilden:
- Bilden i fråga har utsatts för omfattande manipulation. I vissa fall har innehållet dolts, och i andra kan det ha ändrats. Det är min uppfattning att en manlig person på elektronisk väg kan ha ”klistrat” in i scenen.
Sent i går kväll mötte Expressen hovets informationschef Bertil Ternert utanför för hans bostad i Solna för en tv-intervju. Han kom precis från årets julmiddag på Stockholms slott, där 240 anställda personer på slottet och från andra slott i landet traditionsenlingt samlats med kungen som värd.
- Kungen tog emot mycket väl och det var oerhört lyckat, sa Bertil Ternert.
När han sedan får se bilden för första gången säger han spontant:
- Jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera.
Detta är en av de bilder som ska föreställa kungen. Expressen har låtit göra flera bildanalyser och alla visar att bilden med största säkerhet är manipulerad.
- Det är helt i linje med vad vi har försökt säga i ett års tid. Det är bara ett mysterium för mig att det har varit en sådan stor fråga.
Är det en lättnad?
- Det är befriande att någon tar sig an och kontrollerar uppgifterna, det gläder oss väldigt mycket.
- Vi uppskattar verkligen att någon har tagit reda på sakförhållanden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida