Experter sågar Sahlins taktik

Publicerad
Uppdaterad
Ett försök att plocka kortsiktiga poäng.
Mona Sahlins taktik att lägga skulden på Wanja Lundby-Wedin sågas av flera PR-experter.
- Skadan är redan skedd, säger Fredrik Pallin, vd Mahir PR.
Socialdemokraterna har inte haft någon rak linje under AMF-skandalen. I Ekots lördagsintervju 28 mars uttryckte Thomas Östros, partiets ekonomisk-politiske talesman, hård kritik mot Wanja Lundby-Wedin.
Samma dag gav Mona Sahlin henne sitt fortsatta stöd och förtroende.
- Socialdemokraterna har agerat kortsiktigt och utan någon riktig linje, att Mona Sahlin skärper tonen nu ser mer ut som något hon gör eftersom väljarstödet minskar, säger Fredrik Pallin.

"Griper efter halmstrån"

Gabriella Finnborg, vd och strategisk rådgivare på Prat PR, tycker också att Socialdemokraterna ger ett otydligt intryck.
- Mona Sahlin gör många utspel utan någon egentlig strategi, det känns som att hon griper efter halmstrån.
Christian Ekström. Foto: Axel ÖbergChristian Ekström på Sund Kommunikation, tycker att kritiken av LO:s ordförande kommer för sent.
- Hade S haft invändningar mot Lundby-Wedin hade de kunnat uttrycka det tidigare. Nu ser det mer ut som ett utspel orsakat av opinionstappet, säger han.

"Uppfattas som otydliga"

Gabriella Finnborg. Foto: Johanna PetterssonBåde Fredrik Pallin och Gabriella Finnborg är kritiska till Socialdemokraternas krishantering.
- För det första borde Mona Sahlin vara tillgänglig, att distansera sig signalerar att hon inte har någon plan för att hantera situationen, säger Fredrik Pallin.
- Grundproblemet för Socialdemokraterna är att de inte verkar ha klart för sig vilken politik de ska föra, det gör att de uppfattas som otydliga, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag