Oljefartyget NS Concord – som kopplats till Vladimir Putin – har sedan i onsdags befunnit sig utanför Stockholms skärgård. Foto: Stefan Söderström
Oljefartyget NS Concord – som kopplats till Vladimir Putin – har sedan i onsdags befunnit sig utanför Stockholms skärgård. Foto: Stefan Söderström

Experten: Svensk ubåt bevakar NS Concord

Publicerad

En svensk ubåt punktmarkerar det utpekade moderskeppet NS Concord.

Det bedömer Göran Frisk, tidigare chef för den svenska ubåtsjaktstyrkan.

– Den ligger sannolikt några få meter från moderskeppet.

Oljefartyget NS Concord - som kopplats till Vladimir Putin - har sedan i onsdags befunnit sig utanför Stockholms skärgård. Senaste positionen för NS Concord, som misstänks vara "moderskepp" i ubåtsdramat, är i höjd med Almagrundet och har på måndagen satt kurs på väg mot Stockholm.

Fartyget seglar under liberiansk flagg men ägs och drivs av företaget Novoship i Novorossiysk i Ryssland. Fartyget har pekats ut som moderskepp till en eventuell miniubåt.

Den pensionerade kommendören Göran Frisk, 71, var tidigare chef för ytattackflottiljen och senare taktisk ledare för ubåtsjaktstyrkan.

Han bedömer att den eventuella ubåten står i kontakt med moderskeppet via ubåtsledningen.

– Beroende på var miniubåten, eller farkosten, finns så är det osannolikt att de kan kommunicera med undervattenskommunikommunation. Det som händer är att Concord får anvisningar från ubåtsledningen, om vi nu påstår att den sitter i Kaliningrad, som i sin tur skickar information via satellit. Då måste ubåten vara så nära utan att den kan ta emot det. Med satellitsändingar måste den ligga en antenn nära ytan.

"Svårt när vi spanar överallt"

Han tror att undervattenfarkosten är eller var på väg till moderskeppet.

– Absolut, så är det med säkerhet. Om den klarar det, och det är svårt när vi nu spanar överallt, så gör man det i små små steg. Då ger man också i från sig minsta ljud.

– Det sannolika är, det har vi sett tidigare, är att de har ett lucka i botten som ubåten kan komma in genom. Då kommer den in under fartyget och sen blåser den tankarna och så går den upp och ligger i vattenytan. Sen stänger man portarna som en sluss och så är den på plats. Det har också funnits exempel när man haft ordentliga portar akterut eller att man helt enkelt tar upp den på däck genom lyftkran.

Göran Frisk bedömer att en svensk ubåt också finns på plats mycket nära NS Concord i väntan på en eventuell undervattensfarkost.

– Det vi gjort tidigare är att vi ser till att vi är i närheten. Och då pratar vi inte om kilometer utan om metrar.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida