SAS vd Rickard Gustafson. Foto: Andreas Hillergren
SAS vd Rickard Gustafson. Foto: Andreas Hillergren

Experten: Faran ännu inte över för SAS

Publicerad

Alla pilot- och kabinfack har skrivit på nya avtal för SAS framtid.

Men ännu är inte faran över.

– Framtiden är inte tryggad. SAS behöver en köpare, de kan inte stå på egna ben länge till, säger Jan Ohlsson, flygexpert med många års erfarenhet av branschen och chefredaktör för Travel Insider.

Det har varit hårda förhandlingar in i det sista, men under eftermiddagen kom beskedet att alla förbund nått ett avtal. Det danska kabinfacket var de sista som skrev på. Därmed är finansieringen säkrad enligt SAS, skriver TT. Men flera stora delar av sparplanen återstår.

– Konkurshotet är avvärjt för tillfället men framtiden är inte tryggad. Vad som fattas är att staten ska garantera lånen, säger, Jan Ohlsson, på Travel Insider.

Köp inte biljetter för långt fram

Just nu funderar många på om de kan boka biljetter med SAS i framtiden och om redan köpta flygbiljetter kommer gå att använda.

– Jag tycker att man ska våga köpa biljetter. Men det är bra att tänka i sexmånadersperioder. Boka inte längre fram än i sex månader, säger Ohlsson och tillägger:

– Flygbolag är en osäker värld, så att boka en flygbiljett ett år i förtid är svårt.

Hans Lundin är presschef på konsumentverket och menar att det är svårt att vägleda konsumenterna kring hur de ska tänka när de bokar flygbiljetter hos SAS framöver.

– Vad det verkar är det återigen lugnt för SAS kunder. Men är man orolig kan man välja att betala sin flygstol med kreditkort, då kan man vid en konkurs ställa samma krav på kreditgivaren som på flygbolaget, säger Lundin, enligt TT.

"Använd eurobonuspoängen nu"

Förlorade flygbiljetter kan man ofta få tillbaka pengarna för från olika försäkringar. Värre är det med eurobonuspoängen.

– Spara inte poängen, ta ut dem så snabbt som möjligt. Tänk i sexmånadersperioder. Går SAS i konkurs försvinner poängen.

Om inte de nya besparingsprogrammen räcker tror Jan Ohlson att fler personer kan få lämna SAS.

– Räcker inte pengarna blir det linjer och flygplan som försvinner, det gör i sin tur att personal försvinner. Men inrikesflygningarna är inte hotade, går SAS i konkurs kommer någon annan att flyga de linjerna, säger Jan Ohlsson.

Räcker det i längden?

Richard Björnelid, ekonomijournalist och författare till boken SAS – om konsten att sänka ett flygbolag, tror att det blir "business as usual" för SAS nu, men är osäker på om det kommer att räcka i längden.

– Man får försöka lappa ihop allt nu. Ledningen måste förklara för de anställda vilka riktlinjer som gäller nu. I det korta perspektivet ser det bra ut. Men frågan är om man kommer upp till de nivåer som man vill hamna på, alltså på 3 miljarder kronor i vinst.

 

 

 

 

 

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag