Bilden föreställer en miniubåt av liknande modell som säkerhetsexperten Joakim von Braun säger finns i den svenska skärgården. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.
Bilden föreställer en miniubåt av liknande modell som säkerhetsexperten Joakim von Braun säger finns i den svenska skärgården. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.

Experten: En rätt smart konstruktion

Publicerad

Den svenska Försvarsmakten jagar en skadad rysk ubåt i Stockholms skärgård, enligt uppgifter till Svenska Dagbladet.

Sannolikt rör det sig om en Triton-NN, en topphemlig rysk miniubåt som elitförbandet Spetzsnas har tillgång till, hävdar Joakim von Braun, säkerhetskonsult och underrättelseexpert.

– Den fungerar som en smygande miniubåt när den är under vattenytan. När den är över vattenytan kan den fungera som motortorpedbåt och köra mellan 35-40 knop, säger han.

Sedan i fredags leder den svenska Försvarsmakten en stor insats i Stockholms skärgård. Under lördagskvällen rapporterade Svenska dagbladet uppgifter som gjorde gällande att man söker efter en skadad rysk ubåt som skickat nödsignaler till den ryska enklaven i Kaliningrad i Baltikum.

Joakim von Braun är säkerhetskonsult, underrättelseexpert och medförfattare till boken "Ryska elitförband: spetsnaz, osnaz, VDV och andra elitstyrkor" från förra året.

Bilden föreställer en miniubåt av liknande modell som säkerhetsexperten Joakim von Braun säger finns i den svenska skärgården. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.
Smart konstruktion

Han bedömer det som mycket sannolikt att det skulle röra sig om en Triton-NN, en ny rysk miniubåtsmodell med plats för en tiomannabesättning.

– Triton-NN, det är en rätt smart konstruktion. Den fungerar som en smygande miniubåt när den är under vattenytan. När den är över vattenytan kan den fungera som motortorpedbåt och köra mellan 35-40 knop, säger Joakim von Braun.

Blev klar 2008

Utvecklingsarbetet för modellen påbörjades redan på 80-talet, men när Sovjetunionen kollapsade så fanns inte längre tillräckliga resurser för att färdigställa projektet, enligt Joakim von Braun.

– Modellen blev klar 2008 och kom under 2009 eller 2010 ut till de marina Spetzsnasförbanden (Rysslands elitförband reds. anm.).

Bland annat ska det marina Spetzsnasförbandet i Kaliningrad ha blivit tilldelade ett okänt antal Triton-NN.

Projektet är omgärdat av sekretess, och Joakim von Braun kan inte svara på huruvida Triton-NN är en modell som är bestyckad med vapen.

– Det är möjligt att de kan ha torpeder ombord. Den har en väldigt slät konstruktion med olika typer av luckor. Vad som döljer dem bakom dem är svårt att säga, säger Joakim von Braun.

Högprioriterat i Ryssland

Det är inte heller helt fastlagt hur stor den är.

– Jag skulle tro att det rör sig om ett 20-tal meter. Piranhaubåtarna som fanns på 80-talet och början på 90-talet var 30 meter långa och Triton-NN är lite mindre än dem, om man dömer från bilder.

Joakim von Braun, säkerhetsexpert
Undervattensfarkoster för underrättelsearbete är något som är högprioriterat i ett upprustande Ryssland. Företaget bakom Triton-NN heter Lazurit och ligger i St Petersburg. Runt staden finns en rad företag och forskningsinstitut som är specialicerade på olika typer av undervattensverksamhet, enligt Joakim von Braun.

– De har jättestora resurser. Jag bedömer att deras resurser för undervattensverksamhet i underrättelsesyfte är större än resten av världens länder kombinerat, säger Joakim von Braun. Vi har räknat med att Ryssland har byggt runt 70 stycken specialubåtar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag