Mamma Alexandra hade en mysstund tillsammans med dottern Nova, 1, och sonen Lukaz, 5, när den tragiska olyckan inträffade. Foto: Privat
Mamma Alexandra hade en mysstund tillsammans med dottern Nova, 1, och sonen Lukaz, 5, när den tragiska olyckan inträffade. Foto: Privat
Flera popcorn-korn fastnade i Novas hals och flickan slutade andas. Foto: Privat
Flera popcorn-korn fastnade i Novas hals och flickan slutade andas. Foto: Privat

Ettåriga dottern Nova dog i kvävningsolycka

Publicerad

Alexandra Östlings ettåriga dotter Nova kvävdes till döds efter att popcorn hade fastnat i hennes lilla hals.

– Det var personal överallt medan de jobbade med henne. Det var fruktansvärt att se sitt barn så, att se henne ligga där med alla slangarna, det går inte att beskriva, säger Alexandra.

För lite mer än ett år sedan ändrades Alexandra Östlings, 25, liv helt och hållet, något som tidningen Mama var först med att uppmärksamma.

Hon hade en mysstund i soffan tillsammans med sin dotter Nova och sonen Lukaz, 5, när den då 1,5-åriga Nova slutade andas efter att flera popcorn-korn hade fastnat i halsen.

– Hon fick ingen luft överhuvudtaget, jag såg att hon blev helt blå och jag drabbades så klart av världens panik. Något sa åt mig att dunka henne i ryggen och lägga henne över mig. Samtidigt ringde jag 112. Under tiden tuppade Nova av och inom någon minut så var hon helt borta, säger Alexandra.

Var helt blå

Ambulanspersonal var snabbt på plats hemma hos Alexandra och hennes man. Där fortsatte de att försöka rädda flickans liv.

– Jag började tappa hoppet och Nova var helt blå, men så fick de puls på henne och sedan flögs hon med helikopter till Karolinska universitetssjukhuset och vi blev mottagna i akutmottagningen.

Allt gick väldigt snabbt och Alexandra och hennes man fick besked om att läkarna inte visste om Nova skulle överleva.

– Det var personal överallt medan de jobbade med henne. Det var fruktansvärt att se sitt barn så, att se henne ligga där med alla slangarna, det går inte att beskriva.

Stor hjärnskador

Nova låg på sjukhuset i åtta dagar sammanlagt.

Under den veckan gick det upp och ner och hennes liv vilade på en skör tråd.

– Vi fick reda på att det hade blivit stora hjärnskador men efter en ny röntgen berättade de att det plötsligt såg bra ut och att hon inte skulle dö. Hon skulle vara hjärnskadad men överleva.

"Var överlyckliga"

I två dagar såg det bra ut.

– Vi kände att "yes, det här kommer gå vägen", vi var överlyckliga. Verkligen överlyckliga, bara vi fick hem vår lilla tjej.

Inte långt därefter började läkarna misstänka att Nova var hjärndöd. Hennes pupiller reagerade inte på ljus och den 23 december fick familjen reda på att Nova var hjärndöd.

– Det var... det går inte att förklara. Samtidigt fick vi frågan om vi ville donera hennes organ och vi sa "självklart". Hade någon kunnat göra samma sak för vårt barn så hade vi varit evigt tacksamma.

På julaftonsmorgon opererades Nova och hennes organ kunde doneras.

Tydligt budskap

Via en grupp på Facebook kom Alexandra i kontakt med Natasha Green, 24, som uppmanade henne att skriva ett blogginlägg om det som hade hänt.

Responsen på inlägget var enormt – men hade också ett tydligt budskap.

– Jag vill att det pratas mer om det här, om vad man gör om ett barn sätter i halsen men också om hjärt- och lugnräddning. Det är säkert olika från kommun till kommun men just hos oss så blev inte vi erbjudna att lära oss det, säger Alexandra och fortsätter:

– Jag önskar att alla nyblivna föräldrar erbjuds en kurs i hur man ska göra när barn sätter i halsen, för när olyckan är framme så går det fort, men det här kan rädda liv.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida