Ett flygplan av modell AIrbus 320 har kraschat i franska Alperna.
Ett flygplan av modell AIrbus 320 har kraschat i franska Alperna.

Passagerarplan kraschat i Alperna

Publicerad

Andreas Lubitz hade sin pilotlicens märkt med en indikation på kronisk sjukdom.

Men på Germanwings menar man att man inte känt till Lubitz psykiska sjukdom.

Samtidigt kräver politiker och ICAO, International Civil Aviation Organization, införande av regelbundna psykiatriska undersökningar för piloter, skriver Spiegel Online.

(Uppdaterad: måndag 14.16)

SENASTE NYTT:

#Lubitz hade sin pilotlicens märkt med en indikation på kronisk sjukdom.

# Politiker kräver att man inför regelbundna hälsoundersökningar av piloter.

# Tre generationer - med samma namn - omkom i kraschen.

# Polisens starkaste motiv: Lubitz drevs till vansinne av rädslan att förlora sitt flygtillstånd.

# Lubitz psykiska problem hade inte med ögonsjukdomen att göra.

# Lubitz vårdades för självmordstankar åren före han blev pilot.

#Germanwings kan få betala ut rekordskadestånd.

# Lubitz hem i Düsseldorf är täckt med en suddig ruta på Google Street View.

# Uppåt 200 poliser ska utreda händelsen i en speciell utredningsgrupp med namnet "Alps". Enligt Bild tar den tyska polisen hjälp av franska kolleger.

# Nu söker man efter offrens anhöriga för DNA-matchning.

# Andreas Lubitz levde ett komplicerat dubbelliv - otrogen med flygvärdinna.

# Andreas Lubitz faster berättar om brorsonen - "Han var lycklig".

# Passagerarnas desperata skrik pågick i fem minuter före kraschen.

# Andreas Lubitz flickvän ska ha varit gravid.

# Sista skriket från kaptenen Patrick Sondenheimer: "Öppna den jävla dörren!"

Piloten Andreas Lubitz ska, enligt uppgifter till New York Times, ha haft allvarliga problem med synen.Piloten Andreas Lubitz ska, enligt uppgifter till New York Times, ha haft allvarliga problem med synen.
Piloten Andreas Lubitz ska, enligt uppgifter till New York Times, ha haft allvarliga problem med synen.
Piloten Andreas Lubitz var stämplad som oduglig att flyga av Lufthansa. Här syns han på ett lopp i Hamburg. Foto: ReutersPiloten Andreas Lubitz var stämplad som oduglig att flyga av Lufthansa. Här syns han på ett lopp i Hamburg. Foto: Reuters
Piloten Andreas Lubitz var stämplad som oduglig att flyga av Lufthansa. Här syns han på ett lopp i Hamburg. Foto: Reuters
Piloten tros medvetet ha styrt planet mot bergväggen i Alperna. Här pågår sökarbetet. Foto: Getty imagesPiloten tros medvetet ha styrt planet mot bergväggen i Alperna. Här pågår sökarbetet. Foto: Getty images
Piloten tros medvetet ha styrt planet mot bergväggen i Alperna. Här pågår sökarbetet.  Foto: Getty images
Franska polisen har satt upp tält vid undersökningen av kraschen i Seynes les Alpes. Foto: Sebastien Nogier / Epa / TtFranska polisen har satt upp tält vid undersökningen av kraschen i Seynes les Alpes. Foto: Sebastien Nogier / Epa / Tt
Franska polisen har satt upp tält vid undersökningen av kraschen i Seynes les Alpes. Foto: Sebastien Nogier / Epa / Tt
Poliser vaktar utanför Andreas Lubitz föräldrahem i Montabaur, Tyskland. Foto: Thomas LohnesPoliser vaktar utanför Andreas Lubitz föräldrahem i Montabaur, Tyskland. Foto: Thomas Lohnes
Poliser vaktar utanför Andreas Lubitz föräldrahem i Montabaur, Tyskland. Foto: Thomas Lohnes
Utredare har gjort fynd i Andreas Lubits bostad i tyska Düsseldorf efter att ha gått igenom hans tillhörigheter. Foto: Martin MeissnerUtredare har gjort fynd i Andreas Lubits bostad i tyska Düsseldorf efter att ha gått igenom hans tillhörigheter. Foto: Martin Meissner
Utredare har gjort fynd i Andreas Lubits bostad i tyska Düsseldorf efter att ha gått igenom hans tillhörigheter. Foto: Martin Meissner
Andrepiloten Andreas Lubitz ska medvetet ha kraschat planet, uppger franska åklagaren.Andrepiloten Andreas Lubitz ska medvetet ha kraschat planet, uppger franska åklagaren.
Andrepiloten Andreas Lubitz ska medvetet ha kraschat planet, uppger franska åklagaren.
Inget av planets vrakdelar större är större än en liten bil, enligt officiella källor. Foto: EPA/TTInget av planets vrakdelar större är större än en liten bil, enligt officiella källor. Foto: EPA/TT
Inget av planets vrakdelar större är större än en liten bil, enligt officiella källor. Foto: EPA/TT
Germanwings vd Thomas Winkelmann och Lufthansachefen Carsten Spohr talade på en presskonferens efter kraschen. Foto: All Over Press/All Over PressGermanwings vd Thomas Winkelmann och Lufthansachefen Carsten Spohr talade på en presskonferens efter kraschen. Foto: All Over Press/All Over Press
Germanwings vd Thomas Winkelmann och Lufthansachefen Carsten Spohr talade på en presskonferens efter kraschen.  Foto: All Over Press/All Over Press
Planet var av modell Airbus A320 och tillhör tyska bolaget Germanwings.Planet var av modell Airbus A320 och tillhör tyska bolaget Germanwings.
Planet var av modell Airbus A320 och tillhör tyska bolaget Germanwings.
Planet kraschade på 2000 meters höjd. Foto: Anne-Christine PoujoulatPlanet kraschade på 2000 meters höjd. Foto: Anne-Christine Poujoulat
Planet kraschade på 2000 meters höjd. Foto: Anne-Christine Poujoulat
Det är ett massivt räddningsuppbåd på plats, men ingen uppges ha överlevt den mycket svåra kraschen. Foto: Boris HorvatDet är ett massivt räddningsuppbåd på plats, men ingen uppges ha överlevt den mycket svåra kraschen. Foto: Boris Horvat
Det är ett massivt räddningsuppbåd på plats, men ingen uppges ha överlevt den mycket svåra kraschen. Foto: Boris Horvat
Anhöriga till de som färdades mot Düsseldorf fördes till ett särskilt område vid beskedet. Foto: Frank AugsteinAnhöriga till de som färdades mot Düsseldorf fördes till ett särskilt område vid beskedet. Foto: Frank Augstein
Anhöriga till de som färdades mot Düsseldorf fördes till ett särskilt område vid beskedet. Foto: Frank Augstein
Ankomstskylten på flygplatsen i Düsseldorf talar sitt tydliga språk. Foto: Frank AugsteinAnkomstskylten på flygplatsen i Düsseldorf talar sitt tydliga språk. Foto: Frank Augstein
Ankomstskylten på  flygplatsen i Düsseldorf talar sitt tydliga språk. Foto: Frank Augstein
Helikoptrar lyfter mot vrakdelarna. Foto: APHelikoptrar lyfter mot vrakdelarna. Foto: AP
Helikoptrar lyfter mot vrakdelarna. Foto: AP
Planet kraschade i södra Alperna.Planet kraschade i södra Alperna.
Planet kraschade i södra Alperna.
Ett utryckningsfordon står vid entrén till Düsseldorfs flygplats. Foto: Ina FassbenderEtt utryckningsfordon står vid entrén till Düsseldorfs flygplats. Foto: Ina Fassbender
Ett utryckningsfordon står vid entrén till Düsseldorfs flygplats. Foto: Ina Fassbender
Räddningspersonal på väg till det svåråtkomliga området där planet störtade. Foto: CédricC/ActuSecoursRäddningspersonal på väg till det svåråtkomliga området där planet störtade. Foto: CédricC/ActuSecours
Räddningspersonal på väg till det svåråtkomliga området där planet störtade. Foto: CédricC/ActuSecours
Polis vid en informationsdisk på Düsseldorfs flygplats. Foto: Frank Augstein/APPolis vid en informationsdisk på Düsseldorfs flygplats. Foto: Frank Augstein/AP
Polis vid en informationsdisk på Düsseldorfs flygplats. Foto: Frank Augstein/AP
Germanwings huvudkontor. Foto: Marius BeckerGermanwings huvudkontor. Foto: Marius Becker
Germanwings huvudkontor. Foto: Marius Becker

Andrepiloten Andreas Lubitz som misstänks ha störtat Germanwings-planet på grund av psykisk ohälsa hade sin pilotlicens märkt med ett medicinskt certifikat - och en indikation på kronisk sjukdom, skriver tyska tidningen Spiegel online.

Det bekräftades av en talesperson för Federal Aviation Administration på fredagen, enligt nyhetsbyrån Dow Jones Newswires citerad av Spiegel Online. Dock upprepades inte bekräftelsen på måndagen med hänvisning till pågående utredning.

På Germanwings menar man att man inte känt till Lubitz psykiska sjukdom.

– Vi hade ingen chans att förstå, har Mattihas Burkard, talesman för Germanwings, sagt till Spiegel Online.

Men om man finner bevis på att ansvariga vid Germanwings eller Federal Aviation Administration kan de enligt Spiegel Online komma att utredas för dråp.

Vill införa regelbundna kontroller

Samtidigt kräver politiker och ICAO, International Civil Aviation Organization, att införa regelbundna psykiatriska undersökningar för piloter, skriver Spiegel Online.

– Ingen pilot kommer att svara ärligt eftersom rädslan alltid finns att bli bedömd att inte vara i lämplig att flyga, säger psykologen Raphael Diepgen till Spiegel Online.

– Jobbet är hela tiden hotat - speciellt när det handlar om alkoholkonsumtion och depression, säger en flygkapten till tidningen.

Utredningen kring det kraschade Germanwings-planet, som störtade med andrepiloten Andreas Lubitz vid rodret, har tagit historiska proportioner, skriver New York Times.

Uppåt 200 poliser ska arbeta med utredningen i utredningsgruppen "Alps" som bildats av polisen i Düsseldorf. Enligt tyska tidningen Rheinische Post, som citeras av Bild, ska tysk polis ha ett nära samarbete med franska kolleger.

Bland annat utreds de omständigheter kring andrepiloten som kan ge viktiga ledtrådar. Man går nu igenom en låda från pilotens bostad.

På måndagen höll de tyska åklagarna en presskonferens där de berättade att man fortfarande inte har lyckats knyta något motiv till dödskraschen. Man har heller inte hittat något självmordsbrev.

Åklagarsidan har gått igenom Lubitz medicinska historia och berättade på måndagen att han vårdats för självmordstankar innan han blev pilot. Under de senaste åren finns emellertid ingen medicinsk dokumentation på att Lubitz skulle ha varit självmordsbenägen.

Jean-Pierre Michel, chef för en fransk polisdelegation i Düsseldorf, har sagt att Lubitz person är ett viktigt spår, men så här långt är kärleksbekymmer eller yrkesmässiga problem inte en "särskild punkt" som identifierats som något som skulle ha påverkat hans beteende.

150 ljus tändes på lördagen i Dignes-les-bains till minnet av passagerarna som aldrig kom fram. Foto: Guillaume Horcajuelo / Epa / Tt150 ljus tändes på lördagen i Dignes-les-bains till minnet av passagerarna som aldrig kom fram. Foto: Guillaume Horcajuelo / Epa / Tt
150 ljus tändes på lördagen i Dignes-les-bains till minnet av passagerarna som aldrig kom fram. Foto: Guillaume Horcajuelo / Epa / Tt
Minnesceremonin hölls i katedralen Notre Dame de Bourg i Digne-les-Bains. Foto: Claude ParisMinnesceremonin hölls i katedralen Notre Dame de Bourg i Digne-les-Bains. Foto: Claude Paris
Minnesceremonin hölls i katedralen Notre Dame de Bourg i Digne-les-Bains. Foto: Claude Paris
Spanska poliser lägger blommor nära platsen för kraschen för att hedra offren. Foto: Claude ParisSpanska poliser lägger blommor nära platsen för kraschen för att hedra offren. Foto: Claude Paris
Spanska poliser lägger blommor nära platsen för kraschen för att hedra offren. Foto: Claude Paris

När polisen genomsökte Lubitz lägenhet har mediciner som används för att behandla mentala problem funnits.

Enligt tidningen Bild, citerad av Blick, blir det allt mer sannolikt att det var Lubitz rädsla att inte få arbeta som pilot som allt mer drev honom till vansinne.

– Det främsta motivet för oss just nu är att Lubitz var rädd att han på grund av sina medicinska problem förlora sin luftvärdighet, säger en utredare till Bild.

– Att begå ett sådant brott måste ha psykiska orsaker, säger utredningschefen Jean-Pierre Michel enligt Spiegel.

Nu försöker utredarna ta reda på vad som kunnat destabilisera Lubitz på ett sånt sätt att han drevs till en sådan handling.

Letar DNA för att identifiera offer

Gruppen samlar också in DNA för att kunna identifiera de 75 tyska offer som omkom när planet kraschade, skriver Bild.

För att kunna identifiera offren spelar personliga kännetecken som tatueringar, piercings och tandproteser en viktig roll. Det är också viktigt att säkra DNA från de döda som kan återfinnas på personliga tillhörigheter som tandborstar eller hårborstar.

Andreas Lubitz.

– Vi letar efter hud- och hårpartiklar, har en utredare sagt till Rheinische Post som citeras av Bild.

Utifrån fynden kommer en genetisk kod att fastställas vilka ska skickas till fransk polis för matchning. Detta är en svår och omfattande uppgift som är en av orsakerna till den storlek utredningen nu tagit.

– Det är verkligen en av våra största utredningsinsatser på årtionden, har polisens talesman Andreas Czogalla sagt enligt Bild.

Tre personer kvinnor med samma namn

Tre av de 149 personer som omkom i olyckan var ett barn, hennes mamma och mormor - alla med samma namn.

Emma Solera Pardo, 12, hennes mamma Emma Pardo Vidal och mormor Emma Vidal Bardan, var på väg mot ett anslutningsflyg. Det skulle ta dem till Manchester där de planerat att spendera ett par dagar med Emmas, storebror som studerar engelska där.

Räddningsarbetet fortsätter

Samtidigt fortsätter det svåra räddningsarbetet vid olycksplatsen nära Seyne i Alperna.

Den största utmaningen är just nu att ta sig fram till olycksplatsen. Under måndagen var vädret, enligt franska tidningen Le Parisien, så dåligt att helikoptrarna inte kunde lyfta. Samtidigt finns ännu inte någon farbar väg för att ta sig till platsen, all räddningspersonal måste därför i nuläget vandra till fots de sista 45 minuterna. Men grävmaskiner arbetar för fullt för att röja terrängen så det går att ta sig fram med bil.

Ett 50-tal personer jobbar med att samla in och evakuera bevis och kroppsdelar samt se till att DNA från offren säkras. 50 av dem ska redan vara identifierade.

Största fokus ligger dock på att hitta den andra svarta lådan som fortfarande saknas. i den lådan har all data om hastighet, höjd och riktning lagrats - men Lufthansa, som äger Germanwings, fruktar nu att lådan pulvriserats i kraschen.

Brice Robin

- Det är möjligt att kraschen var för kraftig för lådan och att den inte längre kan sända ut signaler, säger bolagets talesperson Kay Kratky till det tyska tv-programmet Guenther Jauch show.

Räddningsarbetet är en kamp mot tiden - den 8 april måste arbetet slutföras på grund av den snabba förruttnelseprocessen.

– Det kommer att ta månader att hitta de spridda resterna, säger en polis på plats enligt Le Figaro citerad av Bild.

Rekordstort skadestånd

Germanwings kan få betala ut rekordstort skadestånd till alla de anhöriga som förlorade någon i flygkraschen - eftersom piloten misstänks ha orsakat olyckan avsiktligt.

Bolaget ska redan ha avsatt 3 miljarder kronor.

– Flygbolaget kommer troligen bli skyldiga att betala obegränsad ersättning eftersom det inte gjorde allt för att förhindra den här tragedin, säger James Healy-Pratt, kunnig i skadereglering inom luftfart vid Stewards Advokatfirma i London till New York Times.

Pappan bröt ihop

Thomas Winkelmann.

För första gången väljer nu Andreas Lubitz egen familj att berätta mer om sin släkting.

Hans 79-åriga faster Brigitte säger till tyska Bild att familjen var stolt över att Andreas lyckats fullfölja sin barndomsdröm att bli pilot. De kände inte till något om hans psykiska problem.

- Jag visste ingenting om psykiska problem eller ögonproblem. När vi träffades vid familjefester var han lycklig. Han talade aldrig om att han var stressad på jobbet, och han brukade alltid komma förbi när han avslutat en flygning till München, säger Brigitte.

Samtidigt besökte Andreas Lubitz pappa på söndagskvällen platsen för olyckan. Han bröt ihop vid en minnesceremoni för offren efter Alp-kraschen. Enligt Bernard Bartolini, borgmästare i den lilla staden Prads-Haute-Bléone, föll Gunter Lubitz ner på knä vid ett flertal tillfällen.

– Han sa ingenting, men du kunde förstå av hans beteende att det var fadern till andrepiloten. Det var så mycket känslor. Han föll ner på knä flera gånger vid minnesmärket.

Där ska fadern ha gråtit ohejdat, så till den gräns att tjänstemän på plats upplevde det som att han skulle förlora medvetandet, rapporterar The Times.

Familjemedlemmar vallfärdar till olycksplatsen

Familjemedlemmar till de personer som befann sig ombord på Flight 9525, vallfärdar nu till olycksplatsen i de franska Alperna, rapporterar CNN.

I en presskonferens på måndagen sa Gremanwings operativa chef Oliver Wagner att sammanlagt 325 personer hittills rest till platsen.

– Fler av dem kommer att komma inom de närmsta veckorna och månaderna, säger han enligt CNN.

Wagner sa också att man inrättat center där man tar emot familjer från Frankrike, Spanien och Tyskland.

– Det här är den sorgligaste dagen i mitt liv. Familjerna frågar mig alltid: Hur kunde det här hända? Jag kan inte ge dem något svar, sa Wagner enligt Franska Journalisten David Coquille på Twitter, citerad av Bild.

CNN rapporterar att Wagner inte ville lämna några kommentarer om kraschen medan utredningen pågår.

Kämpade in i det sista

Svarta lådan från planet.

Kaptenen Patrick Sonderheimer kämpade in i det sista för att ta sig in i cockpit när flight 4U9525 störtade.

Bild am Sonntag har tagit del av de otäcka sista sekunderna ombord planet - där kaptenens sista desperata skrik hörs:

"Öppna den jävla dörren!"

På inspelningen från den svarta lådan går det enligt Bild att höra hur Patrick Sonderheimer bad andrepiloten Andreas Lubitz att förbereda för landning när de hade nått marschhöjd.

"Vi får se", blev Lubitz kryptiska svar.

Efter det lämnade kaptenen över till sin andrepilot. Minuter senare hördes en smäll.

Medan passagerarnas skrik ska ha hörts i bakgrunden under de sista fem minuterna är Lubitz själv tyst. Under tiden gick larmet i cockpit, som uppmanar piloten att stiga. Men Lubitz fortsatte i stället att sjunka.

Samtidigt i luften nåddes piloten Gérard Monchablon, ute på en privat flygtur över bergen i Alpes-de-Haute-Provence, av ett nödrop från flygplatsen Aix-les-Milles. 

För tidningen Bild berättar han hur radiomeddelandet från Marseille spelas upp hans hörlurar: 

– Vi har ett problem. En maskin har försvunnit från radarn, precis där du är, har du sett något?

Vid tidpunkten trodde han inte att det kunde röra sig om ett passagerarflygplan, säger han, men flyger ändå över området ett flertal gånger på 3000 meters höjd. Vrakdelarna från den krossade A320 ser han dock aldrig. Först senare får han reda på att 150 personer dött i kraschen.

Väl hemma tittar han på en karta över olycksområdet – och inser hur nära de var varandra. 

– Jag antar att hon var bakom mig. Detta är verkligen chockerande, säger han till tidningen. 

Omständigheterna klarnar

Omständigheterna kring Andreas Lubitz har samtidigt börjat klarna.

Enligt uppgifter led han av psykisk sjukdom och hade kärleksproblem innan kraschen. Han uppges också ha varit rädd att förlora synen, till följd av en ögonsjukdom.

Franska Itele, som bland annat citeras av amerikanska Fox News uppger att Lubitz fästmö Kathrin Goldbach ska ha gjort slut med honom dagen innan kraschen.

De båda hade varit tillsammans i sju år och bott i en gemensam lägenhet i Düsseldorf.

Fästmön arbetar som engelska- och mattelärare i Düsseldorf och ska ha berättat att hon väntar barn för sina elever för bara några veckor sedan.

Parets gemensamma lägenhet i Düsseldorf går inte att se på söktjänsten Google Street View, utan täcks av en suddig ruta, skriver The Telegraph.

Anledningen är inte känd, men enligt tidningen gör Google alla platser suddiga som ett sätt att anonymisera - om det begärs av husets ägare. Google utför ibland samma åtgärd på statens begäran. En stund senare fanns Street View funktionen inte alls tillgänglig.

Veckorna före kraschen ska Lubitz ha köpt två nya Audi-bilar, varav en var en present till fästmön.

"Alla kommer minnas mitt namn"

Förra året ska Lubitz ha inlett en otrohetsaffär med en annan kvinna, den 26-åriga flygvärdinnan Maria, som Bild har talat med.

Maria säger att deras förhållande varade i fem månader. De träffades i hemlighet och tog in på hotell eftersom de var kolleger, något som enligt Bild gjorde deras relation känslig.

Hon beskriver honom som "trevlig, mjuk och fördomsfri", men att hon upplevde att han var pressad av jobbet. En dag, minns hon, uttalade han sig olycksbådande inför henne.

Fernando Martínez Rubio och hans kompis Javier Moreno Navarro från staden Lorca klev förväntansfulla på flyget till Tyskland. Planen var att åka dit för att köpa en begagnad bil.Fernando Martínez Rubio och hans kompis Javier Moreno Navarro från staden Lorca klev förväntansfulla på flyget till Tyskland. Planen var att åka dit för att köpa en begagnad bil.
Fernando Martínez Rubio och hans kompis Javier Moreno Navarro från staden Lorca klev förväntansfulla på flyget till Tyskland. Planen var att åka dit för att köpa en begagnad bil.
Ariadna Falguera, 33, Spanien Bland de döda finns också Ariadna Falguera, produktansvarig på ett spanskt klädföretag och hustru till politikern Lluís Junca, stabschef hos politikern Oriol Junqueras, som är partiledare för katalanska ERC.Ariadna Falguera, 33, Spanien Bland de döda finns också Ariadna Falguera, produktansvarig på ett spanskt klädföretag och hustru till politikern Lluís Junca, stabschef hos politikern Oriol Junqueras, som är partiledare för katalanska ERC.
Ariadna Falguera, 33, Spanien
Bland de döda finns också Ariadna Falguera, produktansvarig på ett spanskt klädföretag och hustru till politikern Lluís Junca, stabschef hos politikern Oriol Junqueras, som är partiledare för katalanska ERC.
Sonja Cercek, 33, är en av lärarna för den tyska skolklass som omkom i olyckan. Hon kommer från Valencia och var ett stort fan av fotbollsklubben Valencia FC.Sonja Cercek, 33, är en av lärarna för den tyska skolklass som omkom i olyckan. Hon kommer från Valencia och var ett stort fan av fotbollsklubben Valencia FC.
Sonja Cercek, 33, är en av lärarna för den tyska skolklass som omkom i olyckan. Hon kommer från Valencia och var ett stort fan av fotbollsklubben Valencia FC.
Britten Martyn Matthews från Wolverhampton var på väg till Tyskland för ett möte. Han lämnar efter sig sin fru Sharon och två barn.Britten Martyn Matthews från Wolverhampton var på väg till Tyskland för ett möte. Han lämnar efter sig sin fru Sharon och två barn.
Britten Martyn Matthews från Wolverhampton var på väg till Tyskland för ett möte. Han lämnar efter sig sin fru Sharon och två barn.
Luis Eduardo Medrano var en 36-årig colombiansk arkitekt, som var på semester i Europa. Strax innan resan skickade han ett meddelande till sin pappa om att han var på väg till Tyskland.Luis Eduardo Medrano var en 36-årig colombiansk arkitekt, som var på semester i Europa. Strax innan resan skickade han ett meddelande till sin pappa om att han var på väg till Tyskland.
Luis Eduardo Medrano var en 36-årig colombiansk arkitekt, som var på semester i Europa. Strax innan resan skickade han ett meddelande till sin pappa om att han var på väg till Tyskland.
Manchesterbon Marina Bandres Lopez-Belio hade varit på begravning i Spanien och var på väg hem med sin drygt halvåret gamla son Julian.Manchesterbon Marina Bandres Lopez-Belio hade varit på begravning i Spanien och var på väg hem med sin drygt halvåret gamla son Julian.
Manchesterbon Marina Bandres Lopez-Belio hade varit på begravning i Spanien och var på väg hem med sin drygt halvåret gamla son Julian.
Josep Sabaté Casellas, 38, Spanien Josep Sabaté Casellas från La Coruña skulle snart bli pappa för fjärde gången. Befann sig på planet på grund av arbete, han jobbade åt det tyska klädföretaget Espirit.Josep Sabaté Casellas, 38, Spanien Josep Sabaté Casellas från La Coruña skulle snart bli pappa för fjärde gången. Befann sig på planet på grund av arbete, han jobbade åt det tyska klädföretaget Espirit.
Josep Sabaté Casellas, 38, Spanien
Josep Sabaté Casellas från La Coruña skulle snart bli pappa för fjärde gången. Befann sig på planet på grund av arbete, han jobbade åt det tyska klädföretaget Espirit.
Rogelio Tina, 62-år, var personalchef på Delphi-fabriken i Barcelona, som tillverkar fordonskomponenter. Han var på väg till ett möte i Tyskland.Rogelio Tina, 62-år, var personalchef på Delphi-fabriken i Barcelona, som tillverkar fordonskomponenter. Han var på väg till ett möte i Tyskland.
Rogelio Tina, 62-år, var personalchef på Delphi-fabriken i Barcelona, som tillverkar fordonskomponenter. Han var på väg till ett möte i Tyskland.
Mezzosopranen Maria Radner som sjöng i samma uppsättning av "Siegfried" som Oleg Bryjak var på väg hem mot Düsseldorf med man och barn.Mezzosopranen Maria Radner som sjöng i samma uppsättning av "Siegfried" som Oleg Bryjak var på väg hem mot Düsseldorf med man och barn.
Mezzosopranen Maria Radner som sjöng i samma uppsättning av "Siegfried" som Oleg Bryjak var på väg hem mot Düsseldorf med man och barn.
Oleg Bryjak var på väg hem till Tyskland där han tillhör Deutsche Oper am Rhein. Han hade precis avslutat sitt engagemang som Alberich i Richard Wagners opera "Siegfried" i Barcelona..Oleg Bryjak var på väg hem till Tyskland där han tillhör Deutsche Oper am Rhein. Han hade precis avslutat sitt engagemang som Alberich i Richard Wagners opera "Siegfried" i Barcelona..
Oleg Bryjak var på väg hem till Tyskland där han tillhör Deutsche Oper am Rhein. Han hade precis avslutat sitt engagemang som Alberich i Richard Wagners opera "Siegfried" i Barcelona..
Paul Andrew Bramley studerade hotel management på ett schweiziskt universitet och var på semester i Barcelona. Han var på väg till hem för att träffa sin mor.Paul Andrew Bramley studerade hotel management på ett schweiziskt universitet och var på semester i Barcelona. Han var på väg till hem för att träffa sin mor.
Paul Andrew Bramley studerade hotel management på ett schweiziskt universitet och var på semester i Barcelona. Han var på väg till hem för att träffa sin mor.
Milad Hojatoleslami och Hossein Javadi var sportjournalister från Iran och på besök i Europa för att rapportera om flera fotbolls-matcher, däribland landskampen mellan Sverige och Iran. Männen reste tillsammans med ytterligare två iranska reportrar som i sista stund bestämde sig för att stanna i Barcelona. Foto: Arash KhamoushiMilad Hojatoleslami och Hossein Javadi var sportjournalister från Iran och på besök i Europa för att rapportera om flera fotbolls-matcher, däribland landskampen mellan Sverige och Iran. Männen reste tillsammans med ytterligare två iranska reportrar som i sista stund bestämde sig för att stanna i Barcelona. Foto: Arash Khamoushi
Milad Hojatoleslami och Hossein Javadi var sportjournalister från Iran och på besök i Europa för att rapportera om flera fotbolls-matcher, däribland landskampen mellan Sverige och Iran. Männen reste tillsammans med ytterligare två iranska reportrar som i sista stund bestämde sig för att stanna i Barcelona. Foto: Arash Khamoushi
Emily Selke och mamman Yvonne Selke, 58, från Nokesville i USA var på semester i Europa. Emily tog examen 2013 i media och design från ett universitet i Philadelphia och såg fram emot en karriär i underhållningsbranschen. Foto: Xela BatchelderEmily Selke och mamman Yvonne Selke, 58, från Nokesville i USA var på semester i Europa. Emily tog examen 2013 i media och design från ett universitet i Philadelphia och såg fram emot en karriär i underhållningsbranschen. Foto: Xela Batchelder
Emily Selke och mamman Yvonne Selke, 58, från Nokesville i USA var på semester i Europa. Emily tog examen 2013 i media och design från ett universitet i Philadelphia och såg fram emot en karriär i underhållningsbranschen. Foto: Xela Batchelder

– Han sa "en dag kommer jag att göra något som kommer att förändra hela systemet, och sedan kommer alla att minnas mitt namn." Jag visste aldrig vad han menade, säger flygvärdinnan i intervjun med Bild.

När hon hörde om Germanwings-olyckan på tisdagen förstod hon vad han kan ha menat.

Andreas Lubitz hemsöktes också av återkommande mardrömmar och utredarna ska ha hittat stora mängder psykofarmaka i hans lägenhet.

– Han kunde vakna mitt i natten och skrika "vi kraschar", säger flygvärdinnan till Bild.

Hon berättar att förhållandet tog slut när det blev allt tydligare att han hade problem.

– Han gjorde mig rädd. En gång låste han till och med in sig på toaletten. Men han var duktig på att dölja för omgivningen vad som verkligen hände på insidan, säger flygvärdinnan.

Nya uppgifter till New York Times gör gällande att Lubitz också hade problem med synen.

Franska Le Parisien som tagit del av dokument från åklagare hade han en synnedsättning på 30 procent.

Fruktade att han höll på att förlora synen

Enligt Bild handlade det om näthinneavlossning, som skulle kunna leda till blindhet.

Universitetssjukhuset i Düsseldorf uppger i ett uttalande att Lubitz utvärderats på sjukhuset så sent som i mars. De ville dock inte kommentera om det handlade om hans syn.

En utredare som New York Times talat säger att de inte har uteslutit att Lubitz synproblem kunde ha varit psykosomatiska.

Misstankarna bekräftades senare enligt CNN av en Europeisk tjänsteman med insyn i utredningen. Lubitz ska mycket riktigt ha sökt vård för att han inte tyckte att synen fungerade som den skulle - men doktorn menade att orsaken var psykosomatisk. På grund av det bedömde doktorn att Lubitz var olämplig som pilot.

Enligt The Mirror var Lubitz övertygad om att han var på väg att förlora synen och fruktade att det skulle vara slutet på hans karriär. Exflickvännen uppger för Bild att Lubitz drömde om att bli kapten och få göra långflygningar i framtiden.

– Han gjorde det för att han insåg att hans hälsoproblem gjorde hans stora dröm omöjlig, säger kvinnan till Bild.

Men CNN uppger att han klarade sina årliga fysiska undersökningar så sent som förra sommaren.

En anställd vid Lufthansa säger till CNN att de enbart testar fysisk hälsa, inte psykisk.

– Vi kan inte tro det. Om något var fel med hans ögon vid undersökningen, då hade vi vetat det, säger personen till CNN.

Enligt Die Welt arbetar för närvarande runt 200 poliser med fallet Andreas Lubitz. Utredningsgruppen "Alpen" vid polisen i Düsseldorf har hittat entydiga bevis för piloten led av svår "psykosomatisk sjukdom".

– Han har behandlats av flera neurologer och psykiatriker, säger en högt uppsatt utredare till tidningen.

Enligt utredaren led Lubitz av "starkt subjektivt utmattningssyndrom" och var svårt deprimerad.

– Det framgår av personliga anteckningar som piloten samlat.

Men inför andra människor - och arbetsgivaren - gjorde han allt för att dölja sina problem.

Enligt tidningen Bild, citerad av Blick, blir det allt mer sannolikt att det var Lubitz rädsla att inte få arbeta som pilot som allt mer drev honom till vansinne.

– Det främsta motivet för oss just nu är att Lubitz tydligen var rädd att han på grund av sina medicinska problem förlora sin luftvärdighet, säger en utredare till Bild.

Minnesceremoni för de omkomna

Under lördagen hölls en minnesceremoni för de omkomna.

Ceremonin hölls i katedralen i provinsens huvudort Digne-les-Bains, nära den plats där Germanwingsplanet slog i bergssidan. Många besökare var äldre troende, några med blommor i händerna. 150 ljus, ett för varje offer, tändes framför altaret.

– Vi måste stödja offrens närmaste med våra böner, sade 81-åriga Jacqueline till TT.

Anhörig: "Vi vill tacka franska myndigheter"

Dignes biskop Jean-Philippe Nault officierade vid ceremonin.

– Vi vill tacka franska myndigheter för ansträngningarna de har gjort och sättet de behandlat oss på. Folk har behandlat oss fantastiskt, var vi än kommer. Inte ens taxichaufförerna vill ta betalt, säger spanska Juan Pardo, anhörig från Spanien till AFP/Reuters.

Han förlorade sin exfru, sin äldsta dotter och ett barnbarn i kraschen.

I Tyskland kommer en större nationell minnesceremoni att hållas den 17 april, meddelar tyska myndigheter. Ceremonin kommer att hållas i katedralen i Köln i västra Tyskland, ett område där många av de omkomna bodde. Tyska förbundskanslern Angela Merkel och tyske presidenten Joachim Gauck kommer att närvara.

CNN har träffat Patrick Sonderheimers familj, som bekräftar att han var pilot på det kraschade planet, men de avböjde att kommentera saken närmare.

Lite är känt om Sonderheimers bakgrund - annat än att han jobbat i tio år som pilot och var en av företagets mest uppskattade enligt bland annat Bild och Spiegel.

Han ska ha haft över 6000 flygtimmar bakom sig vid tiden för olyckan och hade vid tiden för sin död jobbat som pilot i över tio år.

– Han var väldigt pålitlig och en av de bästa piloterna vi haft, säger kollegan Dieter till Europe1.

Sonderheimer lämnar också efter sig två barn, två och tre år gamla.

Bild har tidigare rapporterat att Sonderheimer, efter ett toalettbesök, försökte ta sig in i cockpit med hjälp av en yxa för att avstyra Lubitz manöver.

Lämnades ensam i cockpit

Den tyska tidningen Bild har talat med den pilot som tidigare berättat om hur han lämnat Lubitz ensam i cockpit under en annan flygning.

Anledningen var att han ansåg att andrepiloten bemästrade flygplanet så bra. Nu framkommer det även att passagerare som, samma morgon, åkte i det plan som senare kom att styras ner i en bergsvägg i Alperna sett hur Andreas Lubitz lämnades ensam även då.

På flighten klockan 6.45 från Düsseldorf till Barcelona ska passagerare ha sett den äldre av piloterna gå mot toaletten längst bak i flygplanet. Anledningen ska ha varit att den främre var trasig. Under det omkring tre minuter långa toabesöket var alltså Lubitz ensam i cockpit.

Varför han inte agerade då är det ingen som vet.

Kusliga likheter med Oscarsnominerad film

Under fredagen hade Oscarsnominerade argentinska filmen Wild Tales premiär i England. I filmens inledande scener låser en besättningsmedlem in sig i cockpit - och flyger passagerarna in i döden. Den obehagliga likheten med flygkatastrofen i Alperna får många att ifrågasätta hur lämpligt det är att filmen får premiär nu, skriver Daily Mail.

– Man skulle anta att det vore sunt förnuft att senarelägga den förde offrens anhörigas skull, säger receptionisten Josie Callow, 28, till Daily Mail.

– De kanske ändrade premiärdatumet för att få publicitet. Det sägs ju att all publicitet är bra publicitet, säger studenten Thomas Harris, 22, till Daily Mail.

Angela Merkel, Francois Hollande och Mariano Rajoy.

Filmen hade premiär på svenska biografer i slutet av januari och visas fortfarande.

Le Parisien skriver att Anderas Lubitz var en passionerad glidflygare. Att han fick utbildning på klubben i sin hemort, vilken regelbundet organiserade kurser i Alpes-de-Haute-Provence.

– Jag är säker på att Andreas deltog minst en gång på kurs som vi anordnade i Sisteron (Alpes-de-Haute-Provence), säger Ernst Müller, en sjuttioårig medlem i Montabaurs flygklubb, till tidningen Le Parisien.

Dieter Wagner, en annan medlem i klubben säger:

– Han var passionerad av Alperna, till och med besatt. Jag är säker på att han kände till området för flygolyckan för att han redan har glidflugit där tidigare.

Piloten Frank Woiton vittnade i internationella medier under fredagen om att han gjort flera flygningar tillsammans med Lubitz.

Film på Lubitz har läckt ut

Den brittiska tv-kanalen Itv visade föst den film läckt på Andreas Lubiz. Filmen visar honom som trainee-pilot och är inspelad för omkring 10 år sedan.

I det 33 sekunder långa klippet lyfter och landar Lubitz på egen hand under en kort glidflygning i Tyskland. Videon är inspelad bakifrån och visar Lubitz bakhuvud. Han syns le och skratta när han vrider på huvudet.

"Nu börjar det snart", hörs han säga i filmen enligt tidningen Bild.

Germanwings-reklam tas bort

Dagen efter olyckan jobbade han extra och genomförde en flygning för att andra piloter inte vågade.

Woiton hyllas också för att han under flygningen ställde sig utanför cockpit och tog varje passagerare i hand och presenterade sig.

– Jag kommer att ta er alla från Düsseldorf till Barcelona. Det kan ni räkna med, för jag vill hem till min familj i kväll, ska han ha sagt innan flygningen, rapporterar Telegraph.

Flygkraschen i de franska Alperna har fått Germanwings att dra in en pågående reklamkampanj i Londons tunnelbana.

Reklamen hade texten "Get ready to be surprised" – "Förbered er på en överraskning".

Kampanjen fanns på 65 digitala reklamtavlor där den togs bort bara timmar efter kraschen i tisdags sedan Germanwings kontaktat lokaltrafiken i London.

– Den fanns även på 17 papperstavlor, som naturligtvis tar lite längre tid att ta bort, säger en taleskvinna för Transport of London till The Independent.

– Fem har täckts över och ytterligare tio kommer att täckas över i dag. Sedan finns det två till som vi jobbar på att täcka så fort vi kan.

Under fredagen kom också information om att Lufthansa, som äger lågprisbolaget Germanwings, kommer att betala ut 50 000 euro, drygt 460 000 kronor, till anhöriga till varje passagerare som omkom i flygkraschen, uppger den tyska tidningen Tegesspiegel. Utbetalningen ska täcka "omedelbara utgifter".

Ytterligare ersättningskrav kommer sannolikt att riktas mot flygbolaget. Enligt internationella Montrealkonventionen, som antogs av medlemmar i FN-organet ICAO 1999, kan Lufthansa i princip vara obegränsat ersättningsskyldiga.

– Lufthansa bär hela ansvaret, säger Wolf Müller-Rostin, docent i luftfartsrätt, till Tegesspiegel.

Arbetet med att identifiera de 150 omkomna personerna kommer förmodligen inte ta mer än tre veckor, enligt VG.

"Allvarlig depression"

Enligt franska M6 har polisen beslagtagit antidepressiva medel och sjukjournaler från Lubitz lägenhet och i förhör uppger en tidigare flickvän att han behandlats för depression under sex år.

Enligt Spiegel har utredarna hittat både gamla och nya intyg om sjukskrivning - ett av dem var daterat samma dag som kraschen.

Men det var sönderrivet - och åklagaren Ralf Herrenbrück säger att de sett "indikationer på att andrepiloten dolde sin sjukdom för arbetsgivaren".

Enligt åklagarna har inte Lubitz lämnat efter sig något självmordsbrev eller något brev där han tar på sig ansvaret för händelsen.

De avfärdar därför alla teorier om politiska eller religiösa motiv.

Utredarna uppges också ha hittat ledtrådar som stöder att andrepiloten var psykiskt sjuk, skriver Der Spiegel.

Lufthansas vd Carsten Spohr bekräftade på torsdagen att Lubitz avbröt sin utbildning i flera månader. Vad orsaken till avbrottet var ville han inte gå in på Spohr, men alla piloter måste vid avbrott genomgå nya tester innan de tillåts fortsätta utbildningen - vilka han ska ha klarat. Enligt ITV ska avbrottet i utbildningen ha haft medicinska orsaker.

I ett pressmeddelande från Universitetssjukhuset i Düsseldorf går man ut med information att han inte vårdats där för depression, som det spekulerats kring. Uppgifterna om att Lubitz behandlats där för depression är felaktiga, skriver man i pressmeddelandet.

Enligt VG kom Lubitz till universitetssjukhuset i Düsseldorf för bara några veckor sedan, något som även bekräftas av sjukhuset. 28-åringen ska ha varit där för att genomgå "en diagnostisk utvärdering" den 10 mars i år. I det uttalande som offentliggjordes under fredagen framgår det att man inte tänker avslöja några detaljer om andrepilotens hälsotillstånd.

Samtidigt som man alltså avvisar de rykten som cirkulerat i tysk media gällande att Lubitz behandlades för depression, rapporterar AP.

Så sent som i höstas ska han inte ha visat några tecken på depression, enligt uppgift från bekanta.

– Han var glad över jobbet med Germanwings och klarade sig bra, säger Peter Ruecker, en bekant som med egna ögon sett Lubitz lära sig flyga.

Men på måndagen blev det klart att Lubitz hade haft självmordstankar redan innan han blev pilot. Då berättade den tyska åklagarmyndigheten i Düsseldorf i ett uttalande att Anderas Lubitz kämpade med psykologiska problem. Redan för ett år sedan - innan han utbildades till pilot - hade han fått psykoterapi eftersom han haft självmordstankar.

Polisen beslagtog bland annat Andreas Lubitz och flickvännen Kathrin Goldbachs datorer när de genomförde en husrannsakan förra torsdagen. En poliskälla berättar för International Business Times vad de fann:

– Vi har haft ett team som gått igenom hans dator. Informationen vi har är att han besökt de mörka sidorna av internet, bland annat sajter som är ägnade åt självmord.

Bakgrund till kraschen

Det var klockan 10.35 på tisdagsförmiddagen som flygplanet, från lågprisbolaget Germanwings, försvann från fransk radar. 18 minuter senare störtade planet mot en bergvägg i Alperna - och 150 människor miste livet.

Sedan kraschen i tisdags har flera av frågetecknen kring tragedin börjat klarna.

Både Lufthansa och den franska åklagarmyndigheten har varit tydliga med att de inte vet varför Andreas Lubitz orsakade kraschen. Han ska enligt Carsten Spohr, vd på Lufthansa som äger Germanwings, ha klarat både psykologiska och tekniska tester.

Han har beskrivits som både "kompetent", "trevlig" och glad över sitt jobb för Germanwings. Han beskrevs som ett lysande föredöme, med framtiden framför sig.

Men i dokument från tyska luftfartsmyndigheten, LBA, framkommer en annan bild.

Tyska tidningen Bild har tagit del av dokument som ska visa att Lubitz fick psykiatrisk vård för sex år sedan.

I dokumenten går det, enligt Bild, att läsa att Lubitz år 2009 led av en mycket svår depression. Det varw därför som han tog ett uppehåll i flygstudierna, och under den tiden listades han som oduglig att flyga av Lufthansas flygskola.

Lufthansa gjorde även en markering i Andreas Lubitz akt på grund av hans psykiska problem. I dokumenten från det tyska luftfartsverket ska man se att han har fått koden "SIC". Den förkortningen betyder att han har gått på "speciella regelbun läkarundersökningar", enligt Bild. Den ska också ha synts på hans pilotlicens.

Han ska ha behandlats för sin psykiska sjukdom i ett och ett halvt år. Flera gånger missade Lubitz sina skolkurser i flygning på grund av sin depression, men han klarade ändå utbildningen utan problem.

Lubitz var medlem i flygklubben LSC Westerwald – som nu står inför det faktum att deras kamrat, troligtvis, tagit med sig ett fullsatt flygplan i döden. 

Klaus Radke, chef för klubben, beskriver händelsen.

– Jag fick veta om flygolyckan tisdag kväll. Ja, det är obegripligt vad som hänt, och det med en man som du har känt i 14-15 år, säger han till VG.

Han berättar att den unge andrepiloten var på plats förra året för att förnya sitt certifikat för glidflygplan. 

– Han var en helt normal ung man. Mycket kompetent, säger Radke till tidningen. 

Hade en bra uppväxt

Enligt Bild hade Lubitz arbetat som steward under knappt ett år innan han började studera till pilot. Klasskompisar på Lufthansas flygutbildning uppger för Bild att hans smeknamn var "Tomat-Andi", på grund av sitt tidigare jobb.

Bild skriver att Lubitz pappa arbetar som banktjänsteman och hans mamma som organist i en kyrkoförsamling.

Bernard Bartolini, borgmästare i Prads-Haute-Bléone, har träffat Andreas Lubitz pappa.

– Han är en man vars liv är förstört. Jag kände mig väldigt ledsen för hans skull, när han uttryckte sina känslor över att ha förlorat sin son, säger han i en intervju med franska BMF-TV.

– Han bär tyngden av den här tragedin på sina axlar.

Familjen bodde i ett lugnt område i södra Montabaur, och när Andreas Lubitz inte bodde i sin lägenhet i Düsseldorf delade han villans övervåning med sin bror.

Andrepiloten störtade planet

Det var på torsdagen som franska åklagaren Brice Robin bekräftade att Andreas Lubitz medvetet styrde planet mot bergsväggen, efter uppgifter i New York Times om att en av piloterna varit utelåst från cockpit.

Den 30 minuter långa ljudupptagningen från cockpit som har analyserats har gjort att åklagarna är säkra på att Lubitz var ensam i cockpit vid tillfället.

På ljudinspelningarna från den illa tilltygade svarta lådan har man hört hur förstepiloten säger till honom att ta över spakarna. Det följs av ljudet av en stol som dras ut och en dörr som stängs.

– Han börjar manipulera kontrollerna som styr planets nedgång när han är ensam i cockpit, säger Brice Robin.

Utanför ska kaptenen till slut ha försökt hugga sig in med en yxa, enligt obekräftade uppgifter till tyska tidningen Bild.

– Jag tror att han vägrade att öppna dörren och tryckte på knappen för att sänka planet, sade åklagaren Brice Robin.

AFP har fått bekräftelser på att en yxa fanns ombord på planet.

Men att den ska ha använts är tveksamt, menar flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll:

– Det är ett stort frågetecken. Det finns bara ett ställe där en yxa ska finnas och det är i cockpit. I något enstaka fall har det hänt att man gömt en yxa i kabinen mot regelverket. Men det krävs en omfattande ljudanalys av inspelningen för att slå fast att en yxa har använts, säger han till Expressen.

"Han andas normalt"

Utredarna kunde höra hur kontrolltornet i Marseilles försöker kontakta planet, men det kommer inget svar från andrepiloten.

Under de sista 20 minuterna ska allt ha varit normalt, stämningen munter, enligt den franska tidningen Fransce Soir. Därefter förändras allt.

Vi hör då att piloten ber en annan pilot att ta över kommandot. Vi hör en stol knuffas bakåt och en dörr som går igen. Det är troligt att piloten går ut för att göra det han behöver, säger Robin till den franska tidningen.

Andra piloten är nu ensam med kommandot och enheterna. han manipulerar sedan knappen som heter "Flight Monitoring System" som styr flygplanets höjd. Han börjar sedan nedstigningen till planet som går från 120000 meters höjd till 2000 på åtta minuter. Denna åtgärd kan inte vara annat än avsiktlig, säger han.

Han berättar vidare att man på ljudfilen hör att piloten ber om att få komma in till cockpit via den interna telefonen som även är utrustad med en videokamera. Men han får ingen respons och börjar hamra på dörren. Inte heller då får han någon respons.

– Det är inte något svar, inte ett ord från cockpit. Han svarar inte heller inte på upprop från flygtornet i Marseille, säger Robin till den franska tidningen.

När planet närmar sig marken hörs våldsamma slag mot dörren. Det är också då som passagerarna verkar förstå vad som är på väg att hända.

Enligt Robin hörs pilotens andning ända fram till explosionen.

– Strax innan den slutliga explosionen, hör man ljudet av vad som troligen är en första hits av klippan, där planet troligen sedan glida längs denna sluttning innan den kolliderar mot bergen i 700 kilometer i timmen, vilket förstör planet, säger han till franska tidningen.

Robin uppger också att piloten var lugn under händelseförloppet. De har inte sett några tecken på att han drabbats av ett något sjukdomsfall.

Sandvik-anställd med på planet

150 personer fanns ombord när planet störtade, varav fem var besättningspersonal. Bland de 144 passagerarna fanns 82 män, 60 kvinnor och två spädbarn. Senare framkom det att 16 tyska skolbarn omkommit kraschen.

En av de saknade är en 50-årig man som i 20 år arbetat för svenska industrikoncernen Sandvik AB.

– Han var ute på en tjänsteresa och reste i arbetet. Vi fick kännedom om det några timmar efter kraschen, säger Pär Altan, chef för extern kommunikation, på Sandvik.

Mannen var baserad i ett annat europeiskt land men hade nära kontakt med sina svenska kolleger.

Bland passagerarna fanns 16 tyska skolbarn som var på utbyte i Barcelona under en vecka. Men klassen var nära att missa flyget.

– En av de tyska flickorna glömde sin väska med biljett och pass hos sin värdfamilj, säger Anna Garcia, ett av de spanska barnen som var en del av utbytet, till Daily Mail.

Skoleleverna, som var i 15-årsåldern, gick på Joseph-König Gymnasiums i Haltern am See, beläget 80 kilometer från Düsseldorf. De reste tillsammans med två lärare.

På onsdagen hölls en sorgeceremoni på skolan i Haltern och flaggorna i staden vajar på halv stång.

En dansk var med ombord, uppger danska UD för tidningen Ekstra Bladet.

Två australiska medborgare har också bekräftats omkomna. Utrikesminister Julie Bishop säger enligt Sydney Morning Herald att de har identifierats som barnmorskan Carol Friday, 68, och hennes son Greig Friday, 29.

De var på semester innan Greig skulle börja arbeta som engelskalärare i Frankrike.

Marina dog med sin lilla son

The Guardian skriver att två colombianska medborgare omkommit. Enligt landets utrikesdepartement dog Maria del Pilar Tejada och Luis Eduardo Medrano i kraschen.

– Familjen fick beskedet direkt, säger UD, enligt The Guardian.

Brittiska utrikesdepartementet har namngivit tre offer - Paul Andrew Bramley, 28, Marina Bandres Lopez Belio, 37 och hennes sju månader gamla son.

Enligt brittiska medier, bland annat BBC omkom också 50-åriga Martyn Matthews från Wolverhampton.

Marina Bandres Lopez-Belio från Manchester dog tillsammans med sin gamla son. Familjen var spanska medborgare men bosatta i England.

De hade varit i hennes hemstad Jaca i Pyrenéerna för en begravning.

– Jag kände Marina väl och jag är djupt sorgsen över hennes död. Hon var en välkänd person i Jaca, säger stadens borgmästare Victor Barrio till Telegraph.

En av de spanska medborgare som uppges ha omkommit i kraschen är Josep Sabaté Casellas. Enligt tidningen La Voz de Galicia lämnade han bakom sig tre barn i åldrarna 3, 5 och 7. Tidningen rapporterar samtidigt om att hans fru, Marta Carceller, är gravid med parets fjärde barn.

Hennes tillstånd var även anledningen till att hon inte var ombord på flyget.

Omvärldens stöd

– Det är en tragedi. Nu samarbetar vi med franska och tyska myndigheter i utredningen av olyckan, säger Spaniens premiärminister Mariano Rajoy .

Frankrikes president François Hollande har uttryckt sina djupaste sympatier till Tysklands förbundskansler Angela Merkel.

– Regeringen och myndigheterna ska göra allt för att underlätta utredningen av den här katastrofen. Det är vi skyldiga de anhöriga, lovar Merkel, efter de nya uppgifterna om andrepiloten.

Sveriges utrikesminister Margot Wallström, S, erbjöd i tisdags svenskt stöd till de drabbade länderna.

– Vi jobbar som vanligt med att för det första uttrycka vår sympati med alla dem som drabbats av den här olyckan och vi erbjuder också vår hjälp om det finns något som vi civilt kan bidra med till de här länderna, säger hon till Expressen.

Amerikanska presidenten Barack Obama har också uttryckt sitt stöd till de drabbade länderna. Enligt bland annat Telegraph kallar han tragedin för "hjärtskärande" och "en fruktansvärd flygkrasch".

Kan ha flugit vid området

Expressens har talat med Max Balandraux, på Aéroclub International de Sisteron. Segelflygplansklubben i Vaumeilh där Andreas Lubitz kan ha flugit under sin utbildning.

– Det är fullt möjligt, vi har väldigt många utländska klubbar som kommer hit varje år. Framförallt kommer det många tyskar då det är en populär sport i Tyskland, säger han.

Balandraux berättar att de klubbar som kommer dit anordnar sina egna kurser och utbildningar.

– Härifrån kan man ta sig långt med segelflygplan. Till och med till Mont Blanc.

Kan Lubitz ha flugit över platsen där planet flög in i bergväggen?

– Ja, absolut, den platsen ligger väldigt nära och det är fullt möjligt att han flugit där om han har gått kurser här på klubben, säger han.

 

Lotta Cramne

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag