Ett flygplan tvingas nödlanda vid Lycksele

Publicerad

Ett flygplan har tvingats nödlanda i Lycksele efter motorproblem.

Ombord fanns elva passagerare.

– Planet hade bara en motor som fungerade, säger Dan Andersson, vakthavande befäl på polisen.

Planet, som var av modell Saab 340, lyfte från Lycksele flygplats men skickade ut ett nödanrop om motorproblem - bara minuter efter start. Senare kunde landningen på samma flygplats genomföras utan problem.

– Planet hade bara en motor som fungerade, säger Dan Andersson, vakthavande befäl på polisen.

Två ambulanser ska finnas kvar på plats för att erbjuda stöttning till passagerarna. Enligt polisen fanns elva passagerare ombord.

Enligt uppgift ska planet ha varit på väg till Stockholm och Arlanda flygplats. Planet landade 16:46, larmet kom in 16:31, endast två minuter efter att planet lyfte, enligt Lycksele flygplats hemsida.

Planet tillhör bolaget Nextjet, som nu kommer utreda vad som hänt.

– Efter start har man fått problem med ena motorn. Därefter har man vänt tillbaka till Lycksele och utfört en helt normal landning, säger vd:n Magnus Ivarsson.

En passagerare säger till Västerbottens-Kuriren att det inte var någon panik på flyget.

– Vi kände att det ryckte till, sedan meddelade de att något hade hänt med motorn och att planet skulle vända tillbaka till Lycksele, säger passageraren Lars Österberg till tidningen.

– Det var helt odramatiskt, det gick lugnt till, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag