Erland, 58: "Jag jobbar 17 timmar om dygnet"

Publicerad

Här på Brännebrona Gästis - i närheten av Mariestad - har Tofta Snickeri AB upphandlat ett asylboende med 214 platser av Migrationsverket.

Leverantör är Bertil Andersson, 61, - som tjänar miljonbelopp som mellanhand.

Men det är bara Erland Olsson, 58, och hans anställda som jobbar med verksamheten.

– Jag jobbar 17 timmar per dygn och är längst ner på stegen, säger han.

Mellan Götene och Mariestad ligger Brännebrona Gästis.

Det här är Tofta Snickeri AB:s största asylboende, men stället drivs av Erland Olsson.

Expressen besöker asylboendet och Erland Olsson visar runt.

Gästishotellet är ett nav för asylboende - och hit kommer busslaster med människor varje vecka för att sen slussas ut till olika boenden.

Erland OlssonFoto: Anna Svanberg

Erland Olsson säger att får jobba 17 timmar per dygn. Men han har hjälp av sina fem anställda - bland annat från en ung man som själv tidigare var asylsökande från Afghanistan - och boende på Brännebrona Gästis.

– Han pratar sju språk och är nästan oumbärlig för mig, säger Erland Olsson.

Erland Olsson vet inget om Tofta Snickeri och berättar också att Bertil Andersson nästan aldrig besöker anläggningen:

– Jag har sett honom någon gång här. Jag skickar min faktura till fastighetsägarens bolag EHCC Fastigheter i Tibro. Jag vet inte hur det funkar i övrigt.

Han driver verksamheten i sitt egna bolag och fakturerar sedan fastighetsägaren som har ett avtal med Bertil Andersson som i sin tur har ett avtal med Tofta Snickeri.

Får lägst ersättning

Flera källor till Expressen säger att Olssons bolag får 200 000 kronor per månad för att sköta hela verksamheten. Det innebär att han får lägst ersättning. Mest får fastighetsägaren - drygt en miljon kronor per månad vid full beläggning.

Advokat Lars Andersson och Bertil Andersson får då cirka 300 000 kronor och Tofta Snickeri får cirka 30 000 kronor.

Men Erland Olssons intäkter ska gå till löner till hans fem anställda och lön till sig själv.…

Men han är positiv. Asylboendet gör honom inte till miljonär, men han slipper oroa sig för ekonomin.

– Hade flyktingarna inte kommit hit så hade jag gått i konkurs med min restaurang som jag drev här, säger Olsson.

När vi åker från platsen hinner han knappast säga hejdå, han är fullt upptagen i köket.

Och snart kommer nästa busslast med asylsökande människor som han snabbt måste förbereda sig inför. Flyktingförläggningen här blev hans räddning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag