Erica, 27, varnade om hemtjänsten – får sluta

Publicerad

Tidigare personal inom hemtjänsten larmar om katastrofala arbetsvillkor.

Pensionärernas Riksorganisation menar att problemet är känt och kan hota de äldres hälsa.

Fackförbundet Kommunal riktar skarp kritik mot regeringen.

– De äldre är människor och inte maskiner. Det är oorganiserat och det betyder att viktiga missar kan bli dödliga missar, säger Erica Wallberg, som jobbat inom hemtjänsten, men nu har tvingats sluta efter att hon kontaktat Expressen.

Fram till i tisdags jobbade Erica Wallberg, 27, som timanställd inom hemtjänsten i Österåker kommun.

Nu har hon fått lämna sitt jobb och vittnar om en ohållbar tillvaro för personalen. Hon har sett personal som gråter på morgonen, hon berättar om personal som går in i väggen.

– Jag gick till verksamhetschefen och sa att det här är ett skepp som håller på att sjunka, säger hon.

"Hinner inte"

Erica hade precis återvänt till arbetsplatsen efter att ha haft andra jobb i fyra år. Hon hade hoppats på att se en klar förbättring, men i stället menar hon att effekten har varit tvärtom.

– Jag ser att det är värre än det var då. Det är betydligt mer oorganiserat nu. Jag upplever det som kaos, säger hon.

– Jag kan inte vara på tre ställen samtidigt och även kunna äta min lunch i lugn och ro. Jag tror inte att många vet hur stressigt vi har det, säger Erica.

– Det värsta är att komma hem till de äldre och se besvikelsen i deras ögon när de ser att vi är så stressade, säger hon och tillägger:

– De äldre är människor och inte maskiner. Man kan inte bara springa in och springa ut. Det är oorganiserat och det betyder att viktiga missar kan bli dödliga missar, säger hon.

Även PRO, Pensionärernas Riksorganisation, ser problemen inom hemtjänsten. Dessutom riskeras äldres säkerhet när tidsbristen är som värst.

– Ibland hinner inte personalen ge mediciner i tid. Säkerheten hotas och man utsätter de äldre för stress, säger Guy Lööv, sakkunnig inom äldrevård hos PRO och fortsätter:

– Problemet ligger hos politikerna, pengarna räcker inte till för en god hemtjänst. Ersättningssystemen till uppdragsgivarna är på en för låg nivå.

Kommunen förstår problemet.

– Det är ett problem att vi inte är ute hos de äldre den tid som vi utlovat och det är beklagligt om de som jobbar inte hinner få rast. Vi ska se över våra rutiner för att komma åt problemet, säger Anders Lindblad, tillförordnad produktionschef vid Österåkers kommun.

Fackförbundet Kommunal tycker att arbetssituationen är bedrövlig.

– På många håll är det beskrivit extremt noga hur man ska sköta de äldre. Man ska leverera en matlåda på tre till fyra minuter. Duscha en äldre på exakt 21 minuter. Många av våra medlemmar skulle behöva en tidsmaskin för att förflytta sig mellan de äldre, säger Kommunals förbundsordförande Annelie Nordström och är kritisk till regeringen:

– Regeringen rycker på axlarna. De som sitter i kläm är våra medlemmar och de äldre.

Äldreministern Maria Larsson, KD, säger att hon inte kan kommentera det enskilda fallet.

– Men generellt ska en kommun se till att ha en bra personalpolitik. En av de stora utmaningarna i framtiden är att rekrytera bra personal som förhoppningsvis stannar under ett helt yrkesliv. För det måste det finnas anständiga arbetsvillkor, säger hon.

Fick sluta

Erica Wallberg sitter i sin trädgård och suckar. För några dagar sedan tvingades hon lämna sitt arbete, eftersom hon pratat med Expressen. Men hon berättar att hon ändå inte kunnat fortsätta jobba under de omständigheterna som råder.

– Det känns som att vi lurar de äldre, vi hinner inte ta hand om de ordentligt. Man erbjuder en Rolls-Royce, men i verkligheten kommer vi i en skruttig Skoda, säger hon.

Enligt Österåkers kommun kom de överens med Erica om att hon skulle sluta.

– Hon var inbokad som sommarvikarie, vi kom överens om att hon inte behövde komma tillbaka eftersom hon upplevde situationen som väldigt stressig, säger Tove Eriksson, verksamhetschef för vård och omsorg.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida