En halv miljon i böter för mördande reklam

Publicerad
Uppdaterad
Jönköpingsföretaget Infosoc påstod i reklamen att dess tjänster var bättre och populärare än konkurrentens.
Nu förbjuder marknadsdomstolen Infosoc att göra om kuppen.
Händer det igen tvingas bolaget böta 500 000 kronor.
I februari 2005 skickade jönköpingsföretaget Infosoc rättsdata ut 500 mejl till potentiella kunder. Företaget påstod att dess databas var både bättre och populärare än konkurrentens - Stockholmsföretaget JP Infonet. "Infosoc Rättsdatabas för Socialtjänst används av socialtjänsten i 90 procent av landets kommuner" och "JP Social har få sökvägar för information" påstod Infosoc bland annat i reklammejlet.

Erbjuder likvärda tjänster

Båda företagen erbjuder information och nyheter via internet på socialrättens område. De konkurrerar om samma användare, i första hand kommuner och myndigheter. Nu förbjuder marknadsdomstolen Infosoc att i fortsättningen göra den här typen av reklam. Företaget gav bland annat sken av att ha gjort en komplett jämförelse mellan de båda databaserna, men så var inte fallet och resultatet blev därför missvisande. 500 000 kronor får Infosoc böta om de gör om reklamen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag