En bluffsajt med låtsasnyheter sprids

Publicerad

En bluffsajt med låtsasnyheter sprids genom länkar på Facebook.

Sajten har inget med Expressen att göra.

På sajten skapas låtsasrubriker, som sedan delas på Facebook för att lura andra. Flera helt påhittade nyheter ligger redan på sidan – och sprids i sociala medier.

Länkarna liknar Expressens riktiga nyhetslänkar. Och på hemsidan används en logotyp med typsnitt och färg som liknar Expressens, samt en figur som liknar Expressens geting.

Den som ser rubriken riskerar att tro på den fejkade.

Flera av de falska historierna på sajten innehåller felaktiga och kränkande uppgifter om kända personer.

Expressen agerar nu för att stoppa bluffen.

Expressens advokatbyrå Danowsky and Partners har i en ansökan till Internetstiftelsen i Sverige, IIS, begärt att domännamnet ska överföras till Expressen. Man har också skrivit till Facebook och begärt att länkarna ska tas bort.

– Vi bevakar detta noga och kommer att agera om Expressens varumärke används på ett olagligt sätt, säger Expressens advokat Ulf Isaksson.

Det förekommer också sajter med falska nyheter som försöker locka användaren att lämna ut personuppgifter och kontokortsuppgifter.

Expressen uppmanar alla läsare att vara källkritiska och aldrig lämna ut personuppgifter om man inte är helt säker på att man besöker en säker sajt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag