Efter näthatet: Skicka din kärlekshälsning

Publicerad

Från näthat till nätkärlek.

Efter "Uppdrag gransknings" reportage om hur kvinnor får utstå hot på internet har en motrörelse vaknat.

Under den nya hashtaggen #nätkärlek strömmar positiva kommentarer in.

Även här på Expressen.se kan du skicka din nätkärlek.

Läser du detta i din Iphone-app - klicka här!

Det var i går onsdag som SVT "Uppdrag granskning" sände ett reportage där flera kända journalister berättade om de hot och kränkande kommentarer de får utstå via mejl. Men redan innan programmet sändes har de medverkade översköljts av stöttande mejl och kommentarer. Som en motreaktion på näthatet har det startats en ny hashtagg på Twitter, "nätkärlek".

"Jättelycklig"

– Det är ett hundratal som hört av sig. Jag är jättelycklig, sa Titti Schultz, radioprofil och en av de medverkande i ”Uppdrag granskning”, till Expressen.se.

Fridah Jönsson tycker att det är bra att diskussionen har kommit utanför den journalistiska bubbla hon och andra sitter i.

– Det är ett problem att det bara är vi journalister som har pratat om det. Nu blir det mer spridning på diskussionen, säger hon.

Nu har även du chansen att skicka kärlek på Expressen.se.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida