Efter Jeb Bush dragit sig ur nomineringsracet pågår en kamp om kampanjpengarna. Foto: Jacquelyn Martin
Efter Jeb Bush dragit sig ur nomineringsracet pågår en kamp om kampanjpengarna. Foto: Jacquelyn Martin
Enligt en uppgiftslämnare till CNN ska Marco Rubio lyckats säkra flera av Bushs viktigaste donatorer. Foto: Mark Humphrey
Enligt en uppgiftslämnare till CNN ska Marco Rubio lyckats säkra flera av Bushs viktigaste donatorer. Foto: Mark Humphrey

Dragkamp om Jeb Bushs kampanjpengar

Publicerad

LAS VEGAS. På tisdagen går de republikanska väljarna till val i Nevada.

För kandidaterna pågår också en parallell kamp – den om Jeb Bushs kampanjpengar.

– Den fighten kan avgöra vilken kandidat som får den finansiella kraften att klara sig hela vägen, rapporterar CNN.

Knappt var rösterna i South Carolina räknade innan Jeb Bush meddelade att han kastar in handduken. Bush var i ett tidigt skede förhandstippad att ta hem republikanernas nominering, men lyckades inte leverera i debatterna och började framstå som allt svagare.

Dessutom blev han snabbt hackkyckling för den betydligt mer högljudda och provocerande Donald Trump. Snart stod det klart att det inte skulle bli en tredje Bush i Vita Huset, åtminstone inte den här gången.

Långt efter Trump

I South Carolina fick Jeb Bush bara 7,8 procent av rösterna, trots att han fått draghjälp av sin familj som intensivt kampanjat för honom i delstaten. Resultatet var visserligen snäppet bättre än både John Kasich och Ben Carson, men långt efter Donald Trump, Marco Rubio och Ted Cruz vilket fick Bush att ge upp.

Enligt CNN drog han ut på beslutet in i det sista och många av kampanjarbetarna fick inte veta förrän minuter innan han skulle upp på scen efter att det undermåliga resultatet presenterats på valvakan på hotell Hilton i staden Columbia.

– Väljarna har sagt sitt och jag respekterar deras val, sa han under tacktalet.

Men det fanns en sak som Jeb Bush var riktigt bra på – att samla in pengar.

Dyra reklamkampanjer

Enligt CNN samlades totalt 150 miljoner dollar, motsvarande 1,3 miljarder kronor, in till Jeb Bushs kampanj. Enligt New York Times spenderade minst 130 miljoner dollar av dem, motsvarande 1,1 miljarder kronor. En stor del gick till löner och dyra reklamkampanjer. Men också många småsummor bidrog till notan, visar tidningens genomgång. Vad sägs till exempel om pizza för drygt 40 000 kronor (Dominos verkar ha varit en favorit bland de hungriga kampanjarbetarna) och parkeringsavgifter för 135 000 kronor.

CNN: Dragkampen har inletts

Den allra största delen av pengarna samlades in under kampanjens första sex månader. Sedan verkar många ha tröttnat på att Jeb Bushs opinionssiffror aldrig steg högre än som mest 18 procent och bidragen började sina. Frågan är nu vem av de resterande fem kandidaterna som kan ta över miljardärernas generositet. Enligt CNN har en dragkamp inletts om Bushs investerare:

– Vem som vinner den fighten kan avgöra vilken republikansk kandidat som får den finansiella kraften att klara sig hela vägen när kampanjarbetet nu går in i en mer nationell och dyrare fas med reklamfilmer i hela landet – speciellt de mot Donald Trump.

"Rubio har tagit över Bushs donatorer"

Enligt en av nyhetskanalens uppgiftslämnare har partietablissemangets favorit Marco Rubio som kom på en andraplats i South Carolina redan tagit över två av Bushs viktigaste donatorer från Texas och ytterligare ett par från Kalifornien.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida