Nicklas Nygren, 28, ville inte betala tv-avgiften eftersom hans dator inte kunde ta emot tv-program. Nu ger Högsta förvaltningsdomstolen honom rätt. Foto: Privat
Nicklas Nygren, 28, ville inte betala tv-avgiften eftersom hans dator inte kunde ta emot tv-program. Nu ger Högsta förvaltningsdomstolen honom rätt. Foto: Privat

Domen: En dator är ingen tv-mottagare

Publicerad

Nicklas Nygren, 28, ville inte betala tv-avgiften eftersom hans dator inte kunde ta emot tv-program.

Nu ger Högsta förvaltningsdomstolen honom rätt – och slår fast att en dator med internetuppkoppling inte är någon tv-mottagare.

Han har nu rätt att få tillbaka pengarna för den inbetalda tv-avgiften, enligt rätten.

Samtidigt öppnar Radiotjänst nu för att betala tillbaka avgifter.

– Vi kommer tillbaka med ett besked senast före midsommar, säger Radiotjänsts kommunikationschef Johan Gernandt.

Sedan SVT i februari 2013 började sända ut sitt schemalagda programutbud på webben, har Radiotjänst tagit ut tv-avgift av den som har en dator med internetuppkoppling.

Men på fredagen kom beslutet från Högsta förvaltningsdomstolen att en dator med internetuppkoppling inte kan anses vara en tv-mottagare. Innehavet av datorn leder därmed inte till att tv-avgift ska betalas, skriver domstolen i ett pressmeddelande.

"Av avgörande betydelse är enligt HFD att enskilda genom Radiotjänsts beslut åläggs att betala en avgift för innehav av datorer. En sådan avgiftsskyldighet har inte funnits tidigare. Om en betungande förpliktelse av detta slag ska införas bör det fordra tydligt stöd i lag. Ett sådant tydligt lagstöd saknas."

Det mål som tagits upp i högsta instans handlar om Nicklas Nygren i Lund som har en dator med internetuppkoppling men som själv säger att inte skaffade den i syfte att titta på tv. Både förvaltningsrätten och kammarrätten har tidigare gett Radiotjänsten rätt att ta ut tv-avgift. Men nu går Högsta förvaltningsdomstolen på Nicklas Nygrens linje. Rätten slår fast att han nu har rätt att få tillbaka den tv-avgift för tre månader som han felaktigt betalat.

– Det känns bra. Enligt mig är det naturligtvis helt rätt, säger Nicklas Nygren.

Varför har det varit så viktigt att driva den här frågan?

– Det handlar inte om att få tillbaka pengar, utan snarare att besluten tas på rätt grunder och att det finns lagligt stöd för så tunga beslut som Radiotjänst tog.

Vad ska du göra för pengarna du får tillbaka?

– Jag är i flyttsvängen nu så det blir inredning. Jag har föreslagit att vi köper en tv. Att betala avgift har jag inget emot men då ska det vara på rätt grunder, säger Nicklas Nygren.

Inga pengar tillbaka

Radiotjänsten är förvånad över beslutet.

"Vi hade förväntat oss att HFD skulle döma enligt lagstiftarens intention med ett teknikneutralt utrustningsbegrepp och därigenom bekräfta att Radiotjänsts tolkning och tillämpning av lagen är korrekt", skriver Radiotjänst i ett pressmeddelande.

Radiotjänst gick först ut med uppgiften att de som redan har betalat inte kommer att få avgiften tillbaka. "Fram till detta datum har rättssystemet bekräftat tidigare praxis. Detta innebär att tidigare avgifter är korrekt påförda och kan ej återbetalas", skriver Radiotjänst.

Men de domarna har i juridisk mening förlorat sin relevans, enligt Erik Nymansson, justitieråd vid Högsta förvaltningsdomstolen.

– De där domarna som de då stödjer sig på, dem har vi i dag undanröjt, säger han.

Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson säger dock att det inte går att utläsa av domen att det skulle vara någon retroaktivitet.

– Vi anser ju att vi har gjort rätt fram till i dag. Denna dom förändrar praxis och gäller framåt i tiden, säger han.

Men om alla berörda driver sitt ärende kommer de ju att få rätt i domstol?

– Vi ska titta på det här en runda till, men detta är den ursprungliga tolkning vi gjort. Domen är framåtsyftande. Men vi jobbar med frågan och kommer att komma till ett ställningstagande. Vi måste kontakta domstolen och fråga hur den tänkt.

Radiotjänsts kommunikationschef Johan Gernandt säger till Expressen.se att Radiotjänst nu ska göra en ny bedömning.

– Vi ska diskutera med Högsta förvaltningsdomstolen och kommer komma tillbaka med ett besked senast före midsommar. Det kräver en djupdykning för att det här ska bli rätt.

Hamilton: Ingen hållbar lösning

Förra året fick Radiotjänst 100 000 nya licensbetalare, enligt SVT. Årsavgiften ligger i år på 2 076 kronor per hushåll eller företag. Utgår man ifrån att 90 000 att de nya tv-licensbetalarna förra året var innehavare av datorer, surfplattor och liknande skulle det innebära att Radiotjänst på felaktiga grunder fått in närmare 187 miljoner kronor, skriver TT.

Eva Hamilton, vd för Sveriges Television och styrelseordförande för Radiotjänst, kommenterar domen i ett pressmeddelande.

"Hösta förvaltningsdomstolens dom i dag innebär att endast den del av befolkningen som har traditionella tv-apparater ska betala för hela svenska folkets användning av SVT:s, Sveriges Radios och UR:s utbud och tjänster. Det är varken rättvist eller en hållbar lösning för framtiden."

Hamilton skriver också att frågan nu går tillbaka till regeringen "som måste förtydliga lagen om finansieringen för public service".

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth vill inte kommentera domen i nuläget utan hänvisar till Radiotjänst.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag