UTPEKAD LÄGGMATCH. Kungälvs seger mot Boltic med 8-0 blev början på avslöjandet.. Foto: SÖREN KARLSON Foto: Sören Karlson
UTPEKAD LÄGGMATCH. Kungälvs seger mot Boltic med 8-0 blev början på avslöjandet.. Foto: SÖREN KARLSON Foto: Sören Karlson

Expressen slogs och vann mot alla odds

Publicerad

För 22 år sedan briserar en bomb i sportvärlden - som inte hämtat sig än.

Expressen avslöjar en stor spelskandal med en maffia som tjänar miljoner på uppgjorda bandy- och ishockeymatcher.

Rapporteringen leder till tryckfrihetsåtal mot tidningen, som frias på samtliga punkter.

- Det var modigt av Expressen att ge sig in i ett så känsligt ämne, säger Anton Berg vars radiodokumentär om fallet sänds i P3 i morgon.

Den 7 januari 1990 skräller det till i bandyallsvenskan. Topplaget Boltic från Karlstad förlorar på bortaplan mot Kungälv med 8-0. Ett resultat helt utan sportslig logik som får många anhängare av leken med det lackröda nystanet att höja på åtminstone ena ögonbrynet.

Några veckor senare kommer förklaringen. Expressens Thomas Malmquist avslöjar att en spelmaffia ligger bakom flera kupper mot Tipstjänst, nuvarande Svenska spel.

Det handlar om läggmatcher, om misstänkt mutade spelare i bandylaget Boltic och ishockeylagen Boden och Frölunda, som medvetet ska ha sett till att deras klubbar förlorar vissa matcher.

Expressens förstasida efter segern i tryckfrihetsmålet.
Skandalen upptäcks när en flicka i Falun satsar 345 000 kronor på förlust i tre matcher för Frölunda. Hos ett annat spelombud spelas över en miljon kronor på samma matcher.

Kuppen ger spelarna 18 miljoner kronor.

Bandy och hockeyspelarna i de utpekade lagen anmäler Expressen för förtal och justitiekanslern (JK) åtalar och kräver fängelsestraff för chefredaktör Bo Strömstedt. Efter en årslång process frias tidningen den 14 mars 1991 på alla 176 åtalspunkter.

"176-0", lyder segerrubriken på Expressens förstasida.

I morgon sänder P3 Dokumentär "Spelskandalen 1990" som belyser fallet och intervjuar många av de inblandade.

- Det hedrar Expressen att de gav sig in i det här trots att de visste hur svårt det var att få de inblandade att tala öppet. Jag gillar att de var så modiga, säger Anton Berg som gjort programmet.

- Jag gjorde programmet för att jag är intresserad av sport, särskilt när den säger något om samhället. Som i det här fallet med spel och dobbel som är sportens baksida. Det är en intressant värld som måste belysas mer.

- Det är frapperande att ingen spelare efter 22 år vill tala om det. Att lojaliteten mot det gamla laget är större än viljan att träda fram, säger han.

Anton Berg försöker i sitt program intervjua flera av de inblandade spelarna, men ingen vill uttala sig. "Det här är ett avslutat kapitel för mig", lyder ett av svaren.

Polisen inleder 1990 utredningar mot spelare i Göteborg, Karlstad och Boden, men kan aldrig säkra några bevis. Tio år senare bekräftar dock en av huvudpersonerna i härvan, en spelare i Boltic, att Expressens uppgifter stämmer. Mannen, som tidigare förnekat allt, erkänner att 8-0-förlusten mot Kungälv var en läggmatch.

"Det var en spelskandal. Det är på tiden att folk får veta hur det går till", säger han till Nya Wermlands-Tidningen i januari 2000.

Bara några dagar före intervjun har den tioåriga preskriptionstiden för brottet - bedrägeri - gått ut, så spelaren riskerar inte att åtalas.

- Det var Expressen mot övriga medie-Sverige. Det fanns inte en enda tidning som höll på oss. En sportchef på en stor tidning önskade mig och Bo Strömstedt i fängelse, säger Thomas Malmquist, Expressens legendariske sportchef "Malmen".

- Det var en tuff period. Det kom massor med hotbrev och telefonhot. En period hade vi fyra livvakter boende hos oss, jag hade små barn hemma på den tiden.

- Tipstjänst, i dag Svenska spel, har inte tackat mig ett dugg. Expressen räddade dem från miljonförluster. Om inte vi hade skrivit hade de förlorat ännu mer när utländska maffior kommit in i bilden. Nu har de ett helt annat kontrollsystem, säger han.

I dag kommer dock ett senkommet erkännande från Svenska spel, som efter skandalen ändrade sina rutiner så att det inte går att satsa hur stora summor som helst.

- Det var bra att Expressen uppmärksammade det. Fusk är ett gissel inte bara för spelarna utan också för spelbolagen, säger Johan Tisell, presschef på Svenska spel.

- Uppmärksamheten den gången genererade också en hel del spel. Vi satte omsättningsrekord.

- I dag har vi bytt online-system så att vi genast upptäcker om det satsas väldigt mycket pengar på normalt ointressanta matcher, säger han.

För Thomas Malmquist är spelskandalen en av höjdpunkterna i hans långa karriär som journalist. Han är också nöjd med sitt avslöjande av kinesernas läggmatcher i bordtennis-VM i Birmingham 1977, något som gav genljud i den internationella idrottsvärlden.

Expressens mångårige chefredaktör Bo Strömstedt ser rapporteringen om spelskandalen och den årslånga tryckfrihetsprocessen som "ett roligt och upp­livande skeende". Särskilt som tidningen stod praktiskt taget ensam mot övriga Medie- och Idrotts-Sverige.

- Alla var emot oss. Alla var säkra på att jag skulle få ett långt fängelsestraff, vilket var eggande nog, säger Bo Strömstedt.

- Det var ett väldigt bra skeende. Det visar hur Expressen arbetar när Expressen är som bäst. Avslöjar lurendrejerier, avslöjar sådant som starka krafter inte vill ha avslöjat.

- Det var ett förfärligt talande om idrottens höga ideal den gången. Inte minst från JK som väckte åtal just för att skydda idrottens ideal. Men han kunde inget om detta och det ledde till att han förlorade med 176-0.

- Sveriges högsta juridiske ämbetsman blev tagen på sängen på grund av sin okunnighet och sina fördomar. Det var väldigt obehagligt och skadligt för JK-ämbetet, säger han.

Hans Stark, dåvarande JK, vill inte uttala sig i Expressen och inte heller i P3-dokumentären. Han säger att han inte tänker lyssna på radioprogrammet.

Bo Strömstedt ser tryckfrihetsåtal som ett viktigt inslag i kampen för just tryckfriheten. Han tycker sådana rättegångar är ett positivt inslag som vidgar frihetens gränser.

Som JK drev Hans Stark målet mot Expressen och förlorade. I dag vill han inte uttala sig.
- Expressen var tryckfrihetsåtalad sex gånger under min tid som chefredaktör. Och inte fälld någon gång. Varje vunnet mål är en vinning inte bara för tidningen utan för tryckfriheten, säger Bo Strömstedt.

- Det är för lite tryckfrihetsåtal nu för tiden. Det tyder på att tidningarna är i försiktigaste laget.

- Tryckfrihetsåtal är ingen brännmärkning. Att försvara en omfattande publicitet inför ett rättsligt forum är snarast en förmån. De sex mål jag var inblandad i var en viktig, rolig och nyttig del av min tid som utgivare, säger han.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson understryker att det som beskrevs som spelskandal naturligtvis baserades på Thomas Malmquists avslöjande, men också på ett gediget arbete av reportrarna Lars Näslund och Anders Abenius och tidningens samlade resurser.

- Det positiva är att vi berättade om en statlig spelverksamhet som var väldigt naiv och aningslös och saknade kunskap om den här typen av illegalt spel. Det negativa är att JK agerade populistiskt genom att angripa den tidning som blottlade missförhållandena, säger Thomas Mattsson.

- De senaste 20 åren har det varit flera uppmärksammade spelskandaler och läggmatcher i de största fotbollsligorna i Europa. Men i dag är nog spelbolagen mera vaksamma.

- Alla stora spelbolag sponsrar sportevenemang eller klubbar. Idrottsrörelsen och spelbolagen är tätt sammanlänkade. Det är viktigt att medierna försöker skydda spelarna genom att skriva om sådana här saker, det går inte bara att lita på att spel­bolagen håller rent, säger Thomas Mattsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag