Här förs busschauffören till förhör. Foto: AP och DHA
Här förs busschauffören till förhör. Foto: AP och DHA

Dödsbussen var på service förra veckan

Publicerad

Enligt Ving ska olycksbussen i turkiska Alanya, som kostat två människoliv, ha varit inne på service så sent som i förra veckan.

– Vi kommer inte att uttala oss mer i det här ärendet förrän polisrapporten och den tekniska undersökningen är färdig och visar vad som faktiskt har hänt, säger Barbro Holmberg, pressinformatör på Ving.

Danska Ekstrabladet ska ha tagit del av polisutredningen och uppger att bussföraren misstänks för fortkörning.

Av de tio svenskar som skadades i olyckan var sex fortfarande kvar på sjukhuset under natten till söndagen.

Danska Ekstrabladet har tagit del av polisens utredning av olyckan. Enligt tidningen uppges det där att olyckan berodde på fortkörning.

Ekstrabladet skriver att busschauffören togs in till ett första förhör och sedan släpptes. Senare ska han dock ha hämtats in för ett andra förhör, och då även anhållits.

Även Aftonbladet.se har rapporterat om att busschauffören har anhållits.

Inne på service

Barbro Holmberg, pressinformatör på Ving, säger till Expressen.se att bussen så sent som den 19 juni var inne på service.

– Det var en vanlig milservice. Dessutom genomgick den här bussen en årlig kontroll så sent som den 16 maj, säger hon.

Enligt Ving är den aktuella bussen av årsmodell 2005.

Ska kontrolleras dagligen

Ving har tidigare uppgett för Expressen.se att de som researrangör ställer hårda krav på sina underleverantörer.

I ett mejl skriver Ving att de upprättar ett kontrakt med bussbolagen. Där finns 21 punkter som bland annat rör "krav på utbildning i krissituationer, brand och dagliga rutinkontroller".

Dessutom ska bussarna kontrolleras dagligen med en checklista för "bromsar, styrsystem, hjul, osv. osv.", skriver Ving.

Kan ni garantera att detta gjordes för bussen på den aktuella dagen?

– Det kommer också den här undersökningen att visa. Vi har överlämnat allt som har med utredningen att göra till polisen, säger Barbro Holmberg.

Hur säkerställer ni att bussbolaget utför de här kontrollerna?

– Vi kommer inte att uttala oss mer i det här ärendet förrän polisrapporten och den tekniska undersökningen är färdig och visar vad som faktiskt har hänt.

Många hör av sig och är oroliga för att åka på arrangerade bussutflykter. Vad vill ni säga till dem?

– Vi kan inte säga mer än att vi alltid sätter säkerheten främst. Det är därför vi har de här kontrakten med våra underleverantörer om att alla bussar och bilar som används ska ha genomgått kontroller. Vi kan bara garantera att vi sätter säkerheten främst, sen kan trafiken vara på ett annorlunda sätt i andra länder, men självklart gör vi vad vi kan för att chaufförer, bussar och bilar ska vara i bästa tänkbara trafikskick.

Enligt Ving är det inte krav på säkerhetsbälte på bussar i Turkiet. Men som arrangör ställer de egna krav på att det ska finnas säkerhetsbälte på de platser som inte har en stol framför sig.

– Det fanns säkerhetsbälten i bussen vid olyckan i Alanya, säger Barbro Holmberg.

 

Rättelse:

I en tidigare version av artikeln stod det att Ving har krav på säkerhetsbälte i sina bussar.

Efter att läsare påpekat att Vings krav inte gäller alla platser i bussarna har vi talat med Ving på nytt och förtydligat informationen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag