Foto: ROGER VIKSTRÖM
 Foto: ROGER VIKSTRÖM

Dödfött barn skulle begravas – försvann

Publicerad

Föräldrarna ville begrava sitt dödfödda barn. 

Men när barnet skulle begravas var det borta.

– När man skulle ordna begravning kunde man inte hitta barnet, säger Görel Wachtmeister, chefläkare på Nyköpings lasarett.

I somras födde en kvinna fram ett dödfött barn. När föräldrarna ville ordna begravning för barnet var det försvunnit från Nyköpings lasarett, som Södermanlands Nyheter var först med att berätta.

– Föräldrarna ville begrava barnet och det visste man från sjukvården, säger Görel Wachtmeister.

"Intervjuat alla som arbetat"

Enligt Görel Wachtmeister ska barnet ha dött i mammans mage vid vecka 22 eller 23. Att barnet inte levde ska enligt henne ha varit känt vid förlossningen.

– Från och med vecka 22 räknas det som ett barn och då ska det begravas. Innan dess är det ett foster och då är det andra rutiner om hur man tar tillvara det.

Patientsäkerhetsenheten kopplades in och en intern utredning tillsattes som väntas vara klar inom en månad.

– Självklart är det en sorglig händelse som vi utreder. Jag har känt till det här sen ungefär när det hände. Verksamhetschefen på kvinnokliniken kontaktade mig och berättade detta. Man har intervjuat alla som arbetat under den här perioden och försökt fastställa vad som har hänt och haft kontakt med föräldrarna, så att de får information och stöd, säger Görel Wachtmeister.

Polisanmält och utreds

Händelsen skedde under sommaren, men en anmälan till polisen skrevs först den 11 september. Det är föräldrarna som gjort polisanmälan.

Ärendet har skickats till åklagarkammaren i Örebro, som handlägger den typen av ärenden.

– Det som framkommer i anmälan är att det är ett dödfött barn som sjukvården inte kan redovisa var det finns. Vi har inte gjort någonting än utan väntar på vad åklagaren ska säga, säger Henrik Hägglund, kriminalinspektör vid polisen i Sörmland.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag