Semmelwrapen är det mest googlade mat-ordet 2015.Semmelwrapen är det mest googlade mat-ordet 2015.

Semmelwrapen är det mest googlade mat-ordet 2015.

17-åriga Lisa Holm som mördades i juni i år är med på topplistan över mest googlade personer och ord. Foto: Privat17-åriga Lisa Holm som mördades i juni i år är med på topplistan över mest googlade personer och ord. Foto: Privat

17-åriga Lisa Holm som mördades i juni i år är med på topplistan över mest googlade personer och ord.

 Foto: Privat
Caitlyn Jenner är näst mest googlade personen. Foto: Mandatory Byline: Diane Cohen/FaCaitlyn Jenner är näst mest googlade personen. Foto: Mandatory Byline: Diane Cohen/Fa
Caitlyn Jenner är näst mest googlade personen. Foto: Mandatory Byline: Diane Cohen/Fa
I februari var det melodifestivalen som googlades mest. Foto: Pelle T Nilsson/AOPI februari var det melodifestivalen som googlades mest. Foto: Pelle T Nilsson/AOP
I februari var det melodifestivalen som googlades mest. Foto: Pelle T Nilsson/AOP

Detta har svenska folket googlat mest på

Publicerad

Det vi googlar mest på återspeglar vad som finns på nyhetsagendan.

I januari sökte vi på Charlie Hebdo med anledningen av dådet i Paris och i februari var det Melodifestivalen.

Men det som har engagerat svenskarna mest om man ska tro Google är mordet på Lisa Holm.

– Under de senaste sex åren har jag inte hittat något som har ökat i den omfattningen som Lisa Holm gjorde i år.

Under onsdagsmorgonen presenterade Google sin årliga lista över årets sökord 2015. Något av tvärsnitt av vad svenskar har intresserat sig för under året som gått.

– Det som är annorlunda i år är nyheterna har haft ett större genomslag. Det har varit ett intensivt nyhetsår, både med internationella och svenska händelser. Det har satt sitt spår på listorna, säger Jonas Wallentin, analysansvarig på Google i Sverige.

Mordet på Lisa Holm

Googles lista med sökningar återspeglar vad som har funnits på nyhetsagendan under året.

I januari sökte vi på Charlie Hebdo med anledningen av terrordådet i Paris och i februari var det Melodifestivalen för hela slanten. Listan med sökningar som börjar med "Vad..." toppas av "Vad har hänt i Paris?".

Även mordet på Lisa Holm återfinns i Googles lista över vad som har engagerat svenskarna. Listan på personer som vi har sökt efter mest på Google toppas av Lisa Holm. Hon toppar även listan över övergripande söktermer.

– Informationssök som vi kallar den kategorin brukar alltid finnas med, under de senaste sex åren har jag inte hittat något som har ökat i den omfattningen som Lisa Holm gjorde i år. Det har varit starkt sedan juni och har hållit i sig fram till domen avkunnades. Det har väckt ett enormt engagemang och avsky och har även fått en stor massmedial uppmärksamhet, säger Jonas Wallentin.

Melodifestivalen alltid med

Även knivattacken på Ikea i Västerås och bilden på den syriske pojken Alan Kurdi som spolades upp på en strand i Turkiet finns med på saker vi googlat mycket på under året.

Men det är inte bra tunga nyhetshändelser som har genrerat sökningar på Google. En konstant som alltid återfinns i listan är Melodifestivalen.

– Det som är mest konstant och forstätter att så nya rekord varje år är melodifestivalen, säger Jonas Wallentin.

När det gäller mat har förra årets listetta chiapudding puttats ner till plats två av semmelwrapen. På tredje plats återfinns vulkanpizzan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag