Det var en stålkrok i schnitzeln

Publicerad
Uppdaterad
När Birgitta och Gert-Ove Mattsson skulle njuta av den panerade fläskschnitzeln så knakade det Gert-Oves mun.
- Det fann en stålkrok i schnitzeln. Det var så fruktansvärt äckligt, säger Birgitta Mattsson.
Det knakade till när hennes man fick stålkroken i munnen. Fruktansvärt äckligt, säger Birgitta Mattsson. Det var i lördags som Birgitta och Gert-Ove Mattsson i Järna gjorde fyndet. Birgitta hade stekt de panerade djupfrysta schnitzlarna som hon köpt någon vecka tidigare. - När vi satt och åt studsade min make till och plockade någon form av ståltråd som var böjd som en krok, berättar Birgitta Mattsson. - Det var en otrolig tur att Gert-Ove inte svalde kroken. Den kunde fastnat i halsen och vi har långt till sjukhuset.

"Något har gått fel"

Middagen fick ett abrupt slut och i går gick Birgitta tillbaka till livsmedelsaffären. Ägaren reagerade starkt och uppmanade henne att ta kontakt med tillverkaren Scan. Företagets PR-chef Margareta Thorgren vill att Birgitta Mattsson skickar in förpackningen och stålkroken så att de kan undersöka hur kroken hamnat i köttet. - Vi ser mycket allvarligt på en sådan här händelse. Allt kött kontrolleras noga innan det går ut i handeln men här måste något gått fel, säger Margareta Thorgren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag