Det färska brödet kryllade av mask

Publicerad
Uppdaterad
YSTAD. Birgitta Eddebrant trodde inte sina ögon när hon öppnade brödpaketet.
Ur brödkakorna kravlade små bruna maskar.
- Det är fruktansvärt äckligt, säger hon och visar brödet för Kvällsposten.
Birgitta Eddebrant hittade små bruna larver i brödet. Birgitta Eddebrant skulle åka på utflykt i går. Till sin matsäck handlade hon ett 900-grams paket med brödkakor på matbutiken Willys i Ystad. När hon skulle förbereda smörgåsarna upptäckte hon flera bruna maskar som kravlade ut ur brödkakorna. - Maskarna kom ut ur brödet. Jag tyckte det var hemskt och bara kastade bort brödskivorna med en gång, säger Birgitta Eddebrant.

Bäst före 27 juli

Larverna som kröp ut ur brödet är ungefär en centimeter långa. De är hudfärgade, något åt det bruna hållet. Brödpaketet har bäst-före-datum 27 juli, alltså om nästan en vecka. - Brödet var helt färskt, det kollade jag när vi handlade, säger Birgitta Eddebrant.

"Ovanligt"

På Willys i Ystad har inga andra kunder hört av sig om larver i brödkakorna. Jouransvarig Mårten Mårtensson har arbetat i helgen och beklagar händelsen med maskarna. - När det blir så här gäller det för kunden att höra av sig till butiken där varan köpts. Det går också att kontakta tillverkaren, men det är nog enklare att komma till oss, säger han. Butiken kontaktar i sin tur leverantören för att reda ut om det skett något allvarligt fel någonstans. Enligt Mårten Mårtensson är det ovanligt att det förekommer maskar i bröd.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag