Det var stora förseningar på Arlanda under måndagseftermiddagen. Expressen träffade fem resenärer och frågade om hur de drabbades. Foto: Tommy Pedersen
Det var stora förseningar på Arlanda under måndagseftermiddagen. Expressen träffade fem resenärer och frågade om hur de drabbades. Foto: Tommy Pedersen

"Det är väldigt tråkigt – man blir så trött"

Publicerad

Det var stora förseningar på Arlanda under måndagseftermiddagen. Expressen träffade fem resenärer och frågade om hur de drabbades.

Sjoerd Wierda, 27, Holland

– Det har tagit väldigt lång tid. Jag har stått i kö här nu i två timmar, bara stått här i kön.

– Vi har fått reda på att det är något fel på incheckningssystemet, men exakt vad det är det vet jag inte.

– Jag ska flyga till Bali och har en anslutande flight. Jag har ingen aning om vi hinner med den.

 

 

Lena Cox, 66, Norrtälje

– Jag kom två timmar före avgång. Då var det väldig mycket folk här, och fullt med köer. Men det hände ingenting. Efter en halvtimme fick vi information att det var fel på hela bagagesystemet.

– Men än så länge är det okej. Det kunde ha varit värre. Vi har fått relativt bra med information.

 

Ebba Toris, 19, Stockholm

– Jag kom klockan 19, och har väntat i tre timmar på att få checka in. Det är väl inte jordens undergång, men jag är orolig för anslutande flyg. Jag ska vidare till Phuket och har bara en och en halv timme på mig att byta i Doha.

– Jag hoppas att resten av resan går bra. Men de har sagt at de står för hotell i Doha om jag missar mitt anslutningsflyg. Jag tänker inte betala några extra kostnader på grund av det här.

 

 

Fakira Ali, 47, Stockholm

– Jag har väntat i flera timmar. Det är väldigt tråkigt. Man blir så trött.

– Vi ska flyga via Qatar och vet inte om vi kommer att hinna byta till vårt nästa flyg.

– Jag tycker inte att vi har fått någon information från Arlanda. Vi får inte reda på när vi ska åka eller om vi hinner med transit till nästa flyg.

– Jag hoppas att vi hinner byta. Vi ska åka till Iran och gå på begravning.

 

 

Kasper Pettersson, 20, Hudiksvall

– Jag har väntat sen strax efter klockan 18 i eftermiddag. Det känns så klart lite störande när man har stora förväntningar på att få komma i väg. Vi ska till Phuket och till olika ställen i Thailand.

– Mest troligt kommer vi inte att hinna med anslutningsflighten i Doha. Vi ska få mer information när vi kommer dit. Som det ser ut så tappar vi en dag i Thailand.

– Det är klart att jag är besviken över hur min drömresa har startat, att man får stå och vänta i stället för att komma i väg.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag