Kerstin Gemborg. Foto: Lasse Linden
Kerstin Gemborg. Foto: Lasse Linden

"Desperata människor som tar SMS-lånen"

Publicerad

Här är företagen som enligt kronofogden är mest aktiva på att kräva sina sms-kunder på pengar.

Expressens kartläggning visar att medan företagen gör miljonvinster - tvingas de som inte kan hantera lånen att leva på existensminimum.

– Det är bara fattiga människor som måste ta de här lånen, säger Kerstin Gemborg, 57, själv skuldsatt av sms-lån.

Kerstin Gemborg har tidigare framträtt i Expressen och berättat om hur hon hamnade i en djup skuldkris efter att hennes man tagit livet av sig. Ensamstående tvingades hon hantera skulder på närmare miljonen.

Men när hon senare var på väg ur den värsta krisen - drabbades hon på nytt då hon fick en hjärtsäcksinflammation.

– Så fort jag kom hem från sjukhuset så kom räkningarna. Det var sjukhusräkning, ambulansräkning och mediciner som skulle betalas. Är man ensamstående förtidspensionär som sedan tidigare lever på existensminimum klarar man inte flera sådana oförutsedda utgifter, säger Kerstin Gemborg.

Hamnade hos kronofogden

Hon betalade räkningarna snabbt - med sms-lån.

– Jag fick in pengarna direkt på mitt konto. Så jag betalade räkningarna men jag kunde inte betala lånet så jag tog nya lån helt enkelt.

Lånen lades till varandra och hamnade snabbt hos kronofogden.

– Jag klarade inte av att betala dem och de har lagts till min skuld hos kronofogden.

Enligt kronofogden ökar antalet människor som fastnar i deras register på grund av sms-lånen. Hittills i år har myndigheten fått in 24 324 ärenden jämfört med 14 281 förra året.

"Går snabbt"

I en granskning av Sveriges Television framkom att många av företagen kan använda räntor på ockernivåer och undgå granskning.

Men från kronofogden vill man också uppmärksamma de oförutsedda utgifter man kan drabbas av om man inte kan betala.

Om man har lånat 3 000 kronor kan det på kort tid förvandlas till 4 450 kronor med alla olika avgifter för kronofogden och inkasso.

– Det här går snabbt. Är det också så att det beslutas om utmätning, men att det inte finns något att utmäta, finns det en fordringsmöjlighet som oftast ligger kvar tills den som lånat får en inkomst, säger Jan Åkerlund, kommunikatör på kronofogden.

Expressen har kartlagt tio av de företag som är mest aktiva med att ta hjälp av kronofogden att driva in sina pengar.

"Vi uppfyller alla lagar"

Företagen själva tycker inte att räntorna är orimligt höga.

– Jag har ingen vidare kommentar, annat än att vi gör förstås en noggrann analys av alla marknader där vi är verksamma. Så att vi uppfyller alla lagar och regler, säger Magnus Sjögren, vice vd på Folkia.

Thomas Rahman, kontorschef på Ferrantum, hälsar i en skriftlig kommentar att han inte skulle ha något emot att ta ett sms-lån för egen del.

– Skulle jag köpa en bostad så skulle förmodligen inte 4 000 kronor räcka särskilt långt i Stockholm i dag. Däremot skulle jag definitivt fundera på ett mikrolån om jag skulle råka ut för en oförutsedd utgift och sätta det i relation till hur mycket jag är villig att betala för att lösa mitt problem.

Lever på existensminimum

I Göteborg kämpar Kerstin Gemborg vidare på sitt existensminimun. Kronofogdens schablonbelopp är för närvarande 4 665 kronor.

– Det är bara fattiga människor som tar de här lånen, de som är väldigt desperata. Själv räknar jag med att leva på existensminimum i resten av mitt liv.

 

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida