BORGERLIG TAKTIK. Jan Björklund (FP) och Fredrik Reinfeldt (M) vill inte uttala Maria Wetterstrands namn när de pratar om Miljöpartiet. Foto: Roger Vikström
BORGERLIG TAKTIK. Jan Björklund (FP) och Fredrik Reinfeldt (M) vill inte uttala Maria Wetterstrands namn när de pratar om Miljöpartiet.  Foto: Roger Vikström

De vägrar nämna Maria Wetterstrand vid namn

Publicerad
Uppdaterad
Moderaterna och Centern har redan utmålat Miljöpartiet som huvudmotståndaren i valet 2010. Nu ansluter sig Folkpartiet till offensiven mot Maria Wetterstrand.
Och en gemensam strategi har växt fram: nämn henne aldrig vid namn.
- Så har de gjort länge, och det är klart att det är medvetet, säger Maria Wetterstrand.

Både Moderaterna och Centerpartiet har utmålat Miljöpartiet som huvudmotståndaren i valrörelsen 2010. Valet av måltavla är inte underligt. MP ligger rekordhögt i opinionsmätningarna och språkröret Maria Wetterstrand går som tåget i förtroendemätningarna.
Nu ser det ut som att Folkpartiet också fokuserar på Miljöpartiet. I går möttes Jan Björklund och Maria Wetterstrand i en debatt i SVT:s "Agenda". Det var andra gången på kort tid som de möts i en tv-debatt, och redan i maj planerar "Agenda" ytterligare en duell mellan dem bägge.
Jan Björklund förnekar att FP frontar MP extra hårt.
- Nja, jag möter alla tre, sa han efter debatten i går.

Inverterad pajkastning

Men alliansens strategi att lägga krutet på MP och Maria Wetterstrand lyser igenom. Det har gått så långt att de ogärna nämner henne vid namn.
På alliansens valupptakt i Husqvarna i slutet av mars pratade både Reinfeldt och Björklund om Sahlin och Ohly - men undvek att nämna Wetterstrand vid namn.
- De ska nu förklara hur de ska få ihop Miljöpartiet, Mona Sahlin och Lars Ohly, sade Björklund från scenen.
- Till det ska de komma överens med Lars Ohly och Miljöpartiet, sade Reinfeldt om Socialdemokraternas ekonomiska politik.
Maria Wetterstrand själv har noterat strategin.
- Det är någon slags inverterad pajkastningsmetod. Men det verkar inte funka så bra, säger hon.

"Det är mycket medvetet"

Men Jan Björklund känner inte igen sig.
- Det tror jag inte. Jag nämner henne gärna, säger FP-ledaren.
Enligt Christian Ekström, konsult på PR-byrån Grayling, handlar det om en strategi.
- Det är naturligtvis mycket medvetet. Helst vill man inte prata om Miljöpartiet alls, men man vill absolut inte prata om Maria Wetterstrand, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag