Bert Karlsson är inte nöjd. "Jag hade hoppats på mer", säger han. Foto: Robin Aron
Bert Karlsson är inte nöjd. "Jag hade hoppats på mer", säger han. Foto: Robin Aron

De tjänar mest på flyktingboenden

Publicerad

Bert Karlsson är fjolårets stora vinnare på flyktingvågen till Sverige.

Via hans barns bolag, Jokarjo AB, fakturerade han Migrationsverket drygt 345 miljoner kronor – motsvarande 945 000 kronor per dag.

Men ändå är han inte nöjd:

– Jag hade hoppats på mer, säger Bert Karlsson.

2015 var året då det kom flest flyktingar till Sverige - totalt sökte 162 877 personer asyl.

Flera svenska kommuner var mycket pressade och tältläger var ett av regeringens förslag för att lösa situationen.

Men flyktingvågen innebar också klirr i de privata asylbolagens kassor.

Expressen kan avslöja att de tio största privata asylbolagen i Sverige fakturerade Migrationsverket 824 746 610 kronor under 2015. Och mest av alla tjänade Bert Karlsson.

Jokarjo AB, som ägs av hans barn Johanna- och Joakim Karlsson, hade 2014 en omsättning på 171 miljoner kronor.

För 2015 ökade omsättningen rejält och bara faktureringen till Migrationsverket blev 345 miljoner kronor.

Vinsten för Jokarjo var 2014 24,4 miljoner kronor – exklusive Karlssons matbolag.

Med samma nettomarginal som för 2014 (14,17 procent, red. anm.) skulle 2015 års vinst bli 49 miljoner kronor - motsvarande 134 246 kronor per dag.

Bert Karlsson är inte nöjd

Men Bert Karlsson är ändå inte riktigt nöjd med resultatet:

– Jag hade hoppats på fler anläggningar och vinstmarginalen blir inte lika stor för vi har haft en massa uppstartskostnader för alla nya anläggningar.

Han säger också att han har blivit motarbetad när det gäller ensamkommande flyktingbarn.

– Jag har fått konkurrera mot kommuner som har egen flyktingverksamhet. Skara kommun är värst, de har till och med ringt runt till andra kommuner och misskrediterat oss.

"Aldrig misskrediterat Bert Karlsson"

Men Skara kommuns socialchef Lena Bjurgård Bränfeldt håller inte med.

– Vi har aldrig misskrediterat Bert Karlsson och han har fått besked om att vi i kommunen inte har för avsikt att upphandla platser för ensamkommande flyktingbarn. Det är ett politiskt beslut, säger Lena Bjurgård Bränfeldt.

Och just ensamkommande flyktingbarn är mycket lönsamt. Vid ett tidigare intervjutillfälle med Expressen säger Bert Karlsson att vinstmarginalen på 100 flyktingbarn med ett arvode på 1 900 kronor per barn och dygn är mycket stor.

– Det är fruktansvärda vinster, vi pratar om 50 procent i vinstmarginal. Det är de vinsterna som kommunen gör. Jag skulle kunna sänka priset och spara miljardbelopp åt skattebetalarna.

 

LÄS MER: Bert Karlssons plan för flyktingboenden

 

Men Bert Karlsson är ändå positiv inför 2016.

– I dag omsätter vi mer pengar än någonsin. På årsbasis nästan en miljard, säger Karlsson.

Tofta snickeri tvåa på listan

Tvåa på listan är Tofta snickeri i Varberg. Företaget bedriver ingen egentlig asylverksamhet utan bara förmedlar asylboenden och fakturerar Migrationsverket.

Expressen har tidigare avslöjat hur företagaren Bertil Andersson och hans advokatkollega Lars Andersson tjänade stora pengar på att vara mellanhänder mellan snickeriets underleverantörer och Migrationsverket.

Tofta fakturerade Migrationsverket drygt 91 miljoner kronor och gjorde en vinst efter finansnetto på 7,8 miljoner kronor för 2015.

Attendo Individ och familj AB, som ingår i vårdkoncernen Attendo, fick 77 miljoner kronor av skattebetalarna under förra året.

I dag jobbar dock bolaget mer med ensamkommande flyktingbarn.

Ny på listan är det norska asylbolaget Hero Sverige AB. De skickade en faktura till Migrationsverket på 39,8 miljoner kronor för 2015.

I Norge omsätter koncernen drygt 500 miljoner kronor och gjorde 2014 en vinst före skatt på drygt 27 miljoner kronor.

Totalt fakturerades 3,3 miljarder

Bert Karlsson säger att han under drygt ett års tid blivit uppvaktad av de norska ägarna som vill köpa Jokarjo.

– Jag har sagt att jag återkommer när jag vill sälja, säger han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida