Kudde - Hillary Clinton säljer en broderad kudde med budskapet "A woman's place is in the White house".
Kudde - Hillary Clinton säljer en broderad kudde med budskapet "A woman's place is in the White house".
Keps - "Aldrig Trump" är budskapet som Marco Rubio vill pränta in
Keps - "Aldrig Trump" är budskapet som Marco Rubio vill pränta in
Guacamoleskål - Ett innovativt grepp av Jeb Bush men tyvärr slut i lager. Anhängare kan trösta sig med att allt i hans webbshop efter att han nu hoppat av är på halva priset.
Guacamoleskål - Ett innovativt grepp av Jeb Bush men tyvärr slut i lager. Anhängare kan trösta sig med att allt i hans webbshop efter att han nu hoppat av är på halva priset.
Pyjamas - Dröm om den republikanske kandidaten John Kasisch i en pyjamas med hans logga
Pyjamas - Dröm om den republikanske kandidaten John Kasisch i en pyjamas med hans logga
Bernie Sanders satsar på produkter även för de minsta, eller vad sägs om en haklapp med Bernieloggan?
Bernie Sanders satsar på produkter även för de minsta, eller vad sägs om en haklapp med Bernieloggan?
Hundtröja - Donald Trump vill att människans bästa vän ska prydas av hans budskap.
Hundtröja - Donald Trump vill att människans bästa vän ska prydas av hans budskap.

De sätter sitt namn på alla möjliga ställen

Publicerad

De amerikanska presidentkandidaternas loggor pryder alltifrån T-shirtar till ölglas och haklappar.

Men greppet att försöka vinna väljarnas röster genom att få dem att öppna plånboken är inte ny.

– Det är ett sätt att få in lite pengar och få folk att skylta med vem de röstar på vilket ger reklam, säger varumärkesexperten Carin Fredlund.

Det råder högtryck i den amerikanska primärvalssäsongen - och så även på marknaden för produkter signerade de kandidater som fortfarande finns kvar i racet för att bli USA:s nästa president.

Alla har de sina egna webbshopar och ett stort utbud av varor med sin logga på.

Cruz jultröja

Ted Cruz kampanj har designat en tjusig (?) jultröja med Texassenatorns ansikte på.

Det finns en uppsjö av olika T-shirtar, flaggor och posters, men utöver det har kandidaterna valt att profilera sig och få väljarna att öppna plånboken på lite olika sätt.

Eller vad sägs om en jultröja med den republikanska kandidaten Ted Cruz på? Eller kanske en broderad kudde, signerad Hillary Clinton?

Varumärkesexperten Carin Fredlund menar att fenomenet med produkter med politiska kampanjbudskap i sig inte är ny.

– Den amerikanska valcirkusen är lite grann som rockgalor, speciellt under den här perioden i början av presidentvalskampanjen. Egentligen tycker jag inte att det är så konstigt, det är ett sätt att få in lite pengar och det får folk att skylta med vem de röstar på vilket ger reklam, säger Carin Fredlund.

Även om målgruppen för den här typen av produkter ofta är stolta och aktivt vill visa upp vem de lägger sin röst på tror Carin Fredlund att ideologi är en starkare kraft än varumärke.

– Få varumärken når så långt in i människors själar som ideologier, säger hon.

Långt ifrån Sverige

I Sverige har marknadsföringen från de olika politiska partierna inte nått lika långt. Det handlar mestadels om blygsamma pins från olika partier som sympatisörer bär.

– Det är lite mer sansat i Sverige. Det kan nog dröja innan folk går och köper vispar med Löfven och väckarklockor med Kinberg Batras ansikte på, säger Carin Fredlund.

Marco Rubios fyndiga t-shirt.

Hon menar att Sverige ligger väldigt långt ifrån USA när det kommer till att driva valrörelse.

Det är oklart om amerikanska presidentkandidaternas försäljning av olika produkter faktiskt återspeglar ur väl det går i opinionen.

Klart är i alla fall att Jeb Bush, som ju nyligen hoppade av sin kampanj, nu annonserar att alla produkter med hans logga nu säljs till halva priset. Perfekt för anhängare som vill tröstshoppa alltså.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Fler artiklar om Val i USA 2016
Till Expressens startsida

Mest läst idag