Anders Strålman, koncernchef för matvarujätten Axfood, och Henrik Ripa (M). Foto: Scanpix
Anders Strålman, koncernchef för matvarujätten Axfood, och Henrik Ripa (M). Foto: Scanpix

De kräver ett tobaksförbud

Publicerad
Uppdaterad
Ett av de vanligaste nyårslöftena är att sluta röka.
Lagom till nyår kräver Matvarujätten Axfood, tillsammans med fyra riksdagsledamöter, en lag mot exponering av tobak i matvaruaffärer.
Det skriver de i en debattartikel som publicerades i Dagens Industri på fredagen.
- Min linje är att man ska totalförbjuda rökning i Sverige, säger Henrik Ripa, riksdagsledamot för Moderaterna, till Expressen.se.
Många passar på att köpa sina cigaretter i samband med matvaruinköpen.
Men med tiden kan det bli ett minne blott. Anders Strålman, koncernchef för matvarujätten Axfood, skriver i en debattartikel i fredagens Dagens Industri att han vill se en lagstiftning mot tobaksexponering i mataffärer. Artikeln är även undertecknad av Ingrid Talu från Yrkesföreningar mot tobak samt riksdagsledamöter från M, Mp, C och S.

Ett första steg

"Egentligen passar inte tobak så bra ihop med matförsäljning överhuvudtaget. Det enklaste kanske vore att förbjuda försäljning i mataffärer. Men ett förbud mot exponering skulle i alla fall vara ett första steg. Varför måste Sverige ligga efter andra länder när det gäller exponeringsfrågan?", skriver artikelförfattarna.
Axfood avser dock inte själv ta bort tobaken från kassan, utan efterlyser en lagstiftning för att slippa gå i bräschen.
"Allt ansvar behöver inte tas i handeln. Vi har faktiskt politiker som har möjlighet att lagstifta. I bland annat Norge, Finland, Island, Irland och Storbritannien är det inte tillåtet att exponera tobak. Den som handlar mat slipper se cigarretter vilket minskar risken för återfall om man kämpar med att sluta. För dagligvaruhandeln skulle det bli konkurrensneutralt".

Förbjuda rökning

Henrik Ripa, riksdagsledamot för Moderaterna, är en av artikelförfattarna. Han vill gå ännu längre.
- Min linje är att man ska totalförbjuda rökning helt och hållet i Sverige. Jag tror att de flesta länder inser att det är den väg man måste gå. Samtidigt är det en lång process. Det här skulle kunna vara ett steg på vägen, säger han till Expressen.se.
Hur troligt är det att det kommer bli en sådan här lagstiftning?
- Det är säkert en bit dit. Men inom 10-15 år kan man vara helt övertygad om att cigaretter kommer att ha ett slutdatum när de får säljas.
Vad säger du till dem som anser att man själv bör få bestämma om man ska röka?
- Vi vet ju att cigaretter är bland det mest beroendeframkallande du kan få. Med en produkt som du inte kan sluta köpa enkelt utan du blir fast i beroende är det också rimligt att säga att det inte är produkt man kan ha på marknaden, säger Ripa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag