"De bar iväg hela mitt företag och mina kunder"

Publicerad
Uppdaterad
Under rättegångsdagen fick Gottfrid Svartholm Warg frågor om det omtalade talet på Mynttorget som hölls tre dagar efter den stora razzian mot The Pirate Bay. Han erkände att det var rätt upprörda känslor för tillfället och att han delvis höll med i de hätska uttalandena som gjordes.
- De hade ju burit iväg hela mitt företag och mina kunder.
Under förhöret med Gottfrid Svartholm Warg tog hans försvarare Ola Salomonsson och Fredrik Neijs försvarare Jonas Nilson än en gång upp talet på Mynttorget. Vid den här tiden hade det gått tre dagar efter den stora razzian mot The Pirate Bay och sajten var uppe igen.
Fredrik Neij sade sig inte stå bakom uttalanden som ”under drygt tre år har vi fortsatt att häckla upphovsrättsivrarnas hot” och ” den här gången tar vi fram de stora kanonerna - in your face Hollywood”.

"Upprörda känslor"

Gottfrid Svartholm Warg fick även han frågan om han står bakom uttalandena som gjordes i talet.
– Det är inte så jag tänker på en daglig basis. Men vid den här tiden var det rätt upprörda känslor.
Han syftar på razzian där 195 servrar beslagtogs av polisen.
– De hade ju burit iväg hela mitt företag och mina kunder.
Fredrik Neij hävdade att han inte skrivit talet utan bara läste upp det, något även Gottfrid Svartholm Warg var övertygad om.
– Jag tvivlar på att han skulle kunna formulera sig på det sättet med tanke på hans bristande litterära kunskaper.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag