Maud Olofsson. Foto: Cornelia Nordström
Maud Olofsson. Foto: Cornelia Nordström

Därför vill Maud sälja ut delar av Vattenfall

Publicerad
Uppdaterad
Centerpartiet vill sälja ut delar av Vattenfall AB.
Tio miljarder kronor ska gå till ett nytt spjutspetsbolag: Framtidsenergi AB.
Det råder brist på riskvilligt kapital och kraftfulla svenska industrialister som tar tekniken från testlabben till marknaden. Det framhåller Centerledaren Maud Olofsson på DN Debatt. Därför vill Centerpartiet att staten ska sälja ut delar av Vattenfall. Enligt förslaget ska staten använda tio miljarder kronor i aktiekapital i ett nytt bolag med namnet Framtidsenergi AB med uppgift att med privata företag investera i energilösningar och nya jobb.
- Sverige har förutsättningar att bli ett eldorado för gröna företag och nya gröna jobb, skriver Maud Olofsson.
- En sådan aktör skulle med spetskompetens på energiområdet och staten som seriös ägare göra det enklare för banker och fler privata aktörer att också våga investera, skriver Maud Olofsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag