"Det blir lite speciella reaktioner från andra kunder, så att säga", säger Oscar Andersson."Det blir lite speciella reaktioner från andra kunder, så att säga", säger Oscar Andersson.

"Det blir lite speciella reaktioner från andra kunder, så att säga", säger Oscar Andersson.

Rätt, fel, rätt, fel, rätt, fel... ja, finns det någon regel, egentligen?Rätt, fel, rätt, fel, rätt, fel... ja, finns det någon regel, egentligen?
Rätt, fel, rätt, fel, rätt, fel... ja, finns det någon regel, egentligen?
"För att folk ska tänka att 'det här känns inte rätt'", svarar Johan Golner på frågan varför han vrider på kassapinnen."För att folk ska tänka att 'det här känns inte rätt'", svarar Johan Golner på frågan varför han vrider på kassapinnen.

"För att folk ska tänka att 'det här känns inte rätt'", svarar Johan Golner på frågan varför han vrider på kassapinnen.

Och här följer ett antal bilder på vridna kassapinnar... och förmodligen irriterade kunder i kön.Och här följer ett antal bilder på vridna kassapinnar... och förmodligen irriterade kunder i kön.
Och här följer ett antal bilder på vridna kassapinnar... och förmodligen irriterade kunder i kön.

Därför placerar de kassapinnen "fel"

Publicerad

Kassapinnen, som skiljer våra varor åt i matbutiken, hur ska den ligga egentligen?

På Facebook utmanar hundratals svenskar den oskrivna regeln – och möter olika reaktioner varje gång.

– Någon kan kolla och tänka ”vilken planet kommer han ifrån?” säger Oscar Andersson, 23, från Kode.

En av många som gillar att jävlas med butikskunder över hela Sverige.

Alla har vi en relation till ”kassapinnen”.

Den sak som vi placerar på kassabandet för att hålla våra varor frånskilda från personen framför och bakom oss i kön. Samt för att hjälpa kassörskan att veta vem som köper vad.

Den oskrivna regeln är att kassapinnen ska läggas på ett visst sätt över kassabandet.

Något som vi har lärt oss sedan vi följde med föräldrarna till matbutiken som barn.

Men vad händer om man lägger kassapinnen på ett helt annat vis? Det försöker tusentals svenskar ta reda på via Facebookgruppen ”Vi som vrider på pinnen”.

Det hela går ut på att vrida på pinnen och invänta reaktioner från omgivningen. Sedan fotograferar man sin snedvridna kassapinne och publicerar bilden i Facebookgruppen.

– Det blir lite speciella reaktioner från andra kunder, så att säga. Jag antar att de andra kunderna tänker att det är något som blir konstigt. ”Varför gör han så?” ungefär. Någon kan kolla och tänka ”vilken planet kommer han ifrån?” säger Oscar Andersson, 23, från Kode.

Oscar får fundersamma blickar...
Den här avancerade "vridningen" gjorde dock inte Oscar.

Vill se folks reaktioner

Oscar Andersson är en av alla som försöker testa svenskarnas tålamod gällande den viktiga kassapinnen.

Varför tror du att andra kunder reagerar som de gör?

– Det är för att det är… fel. Alla människor lägger den åt andra hållet för att det är väldigt naturligt. Och pinnen är ju byggd efter hur varubandet ser ut.

Det finns en oskriven regel för hur pinnen ska ligga och då blir människor nervösa och oroliga när den ligger fel, så att säga?

– Ja precis. Och det är därför det är så roligt, att se folks reaktioner. Det är som du säger: Det finns inga regler egentligen, men.

Vad är din egen åsikt gällande pinnen? Ska man lägga upp den efter sina egna varor?

– Ja, jag brukar göra det bara för att jag inte vill betala för någon annans varor. Men det har ändå hänt att folk framför inte lägger och då väntar man en stund för att markera på det viset i stället. Jag tycker det bara är konstigt att inte lägga upp pinnen.

”Ska du betala för min skit också, eller?”

Johan Golner, 22, från Kungälv ser sig som en kassarebell när han testar sina medmänniskors tålamod gällande pinnen.

Han har publicerat ett flertal bilder i Facebookgruppen.

– Fast det är mer en rörelse, säger han först.

Varför lägger du pinnen såhär?

– För att folk ska tänka ”det här känns inte rätt”. Men det är ju inte fel heller, men ändå inte rätt. Förstår du vad jag menar?

Ja...

– De har liksom aldrig funderat på att vrida på pinnen någon gång. Jag har också talat med en del kassörskor och de säger att det är enklare för dem att få tag på pinnen från det hållet jag lägger den, säger Johan Golner, och fortsätter:

– Det finns ju inget som säger att pinnen ska ligga åt det hållet som samhället har bestämt. Det är den oskrivna regeln. Och ruckar man på den oskrivna regeln så sätter sig folk på pottkanten.

Vad får du för reaktioner?

– Det finns folk i kön som lägger pinnen rätt igen. Eller så som de tycker är det rätta. Då tittar jag bara på dem med en hastig blick och lägger tillbaka den som jag vill igen. Jag brukar dra lite på smilbanden då för jag tycker det är rätt roligt.

Johan Golner själv kan bli irriterad när andra kunder struntar i att lägga en pinne efter sina varor.

– Är man på väg hem från jobbet och kanske har lite blodsockerfall så vill man ju bara säga… ”ska du betala för min skit också, eller?” Det är så nonchalant att inte lägga pinnen där.

Sedan finns de människor som vrider på pinnen bara för att jävlas för en stund.

– Alltid retar det någon. En del är väldigt snabba med att vrida pinnen, enligt dem, rätt. Men då får de väl göra det, om de tycker att det är så jobbigt, säger Manuel Granholm, 56, från Göteborg och en av Facebookgruppens mer aktiva medlemmar.

Men det är aldrig någon som säger något?

– Nej, nej. Vi är i Sverige, det är väl ingen som säger något här. De knyter väl bara handen i fickan.

Manuel körde en "dubbel". En framför och bakom sina varor. Dubbel irritation.

Uppfinnaren ångrar en sak

Men var kommer då pinnen ifrån?

Jo, den ska ha uppstått på 1970-talet på dåvarande matbutikskedjan B&W.

Den fick namnet "pinnen" men bland de namn som har använts genom åren återfinns också "kassakloss”, ”kundpinne”, ”varubergsavskiljare" och ”kundavskiljare”.

– Jag tänkte att jag döper den till "pinnen". Det var många andra namn som kom upp men jag tyckte att "pinnen" räckte, säger dess uppfinnare Evy Willén, 81, som kom på idén om en varuavskiljare när hon jobbade på B&W 1974.

I dag är Evy Willén pensionär och bor i Täby.

Hon uppskattar att kassapinnen engagerar men en sak grämer henne.

– Det är bara synd att man inte fick något för det...

Inget patent, menar du?

– Nej, man tänkte ju inte på det då. Man var bara glad att man kom på något som kunde skilja varorna åt, så att man slapp blanda ihop dem varje gång.

Kolla in fler exempel på felvridna kassapinnar i bildspelet ovan!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag