Därför hoppar de av Saab-affären

Publicerad
Uppdaterad
Beskedet - att Koenigsegg Group drar sig ur Saab-köpet - kom som en chock för företagets 3500 anställda. Nu kommer nya uppgifter om orsaken till avhoppet. En källa inom General Motors uppger att det finns många dyra fel på nya Saab-modellen 9-5. - Tekniken från Opel har brister, säger GM-källan till Expressen.
Det var luttrade anställda som i går fick beskedet att den tänkta köparen Koenigsegg Group, dragit sig ur. Christian von Koenigsegg förklarade beslutet med att processen tagit för lång tid.
Men enligt uppgifter till Expressen är det nya 9-5 som fått Koenigsegg Groups köp av Saab på fall. Koenigseggs tanke var att nya superbilen 9-5 skulle sätta fart på försäljningen. Det var också den som fick kinesiska Beijing Auto intresserade av att bli delägare i Saab.

Problem med tekniken

Men bilmodellen har brister. Saab har delat utvecklingskostnader och teknisk plattform för 9-5 med Opel och dess modell Insignia. Och i Tyskland har Opel haft stora problem med modellens kvalitet.
- Det finns problem med tekniken i bilen, säger en källa inom General Motors.
Förutom de inbyggda felen från Opel Insignia har Saab snabbutvecklat sin del av 9-5.
- Saab har hoppat över viktiga steg eftersom det varit så bråttom, därför kommer det att dyka upp ytterligare fel.
Garantikostnaderna är, enligt Expressens källa, en stor anledning till att Koenigsegg Group inte vågade fullfölja köpet av Saab. Nya 9-5 - Koenigsegg Groups första Saab - riskerade att bli ett stort fiasko.
Men officiellt är förklaringen en annan. Augie K Fabela, ordförande i Koenigsegg Group, säger till nyhetsbyrån AP att bolaget inte lyckades övertyga investerarna om att göra Saab till ett lyxbilsmärke.
- Vi förlängde tidsplanen tre gånger och varje gång minskade möjligheterna att få Saab på fötter igen, säger han till nyhetsbyrån AP.
Enligt Christian von Koenigsegg är största anledningen att det är svårt att överblicka i vilket skick Saab Automobile är vid övertagandet.
Främst är det EU-kommissionens godkännande av EIB-lånet som dröjt.
- Om vi tvingats vänta till januari eller en bit in i februari vilket skick hade Saab varit i då, säger Christian von Koenigsegg.

Vikande försäljning

Du menar att Saab kanske inte överlevt fram tills dess att EU gett sitt besked?
- Ja, och Saab klarar sig inte utan åtgärder från General Motors.
Norrmannen Bård Eker, delägare i Koenigsegg Group, säger att de vikande försäljningssiffrorna bidragit till beslutet.
- Saab säljer inte, försäljningen rasar, vem vet hur det ser ut om några månader, säger han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida