Den här bilden tog Christian i september 2015.Den här bilden tog Christian i september 2015.
Den här bilden tog Christian i september 2015.
"Man passerar det där leklandet och det är tyvärr inte första gången som jag fotograferar den här personen som surfar på sin mobiltelefon", säger Christian."Man passerar det där leklandet och det är tyvärr inte första gången som jag fotograferar den här personen som surfar på sin mobiltelefon", säger Christian.

"Man passerar det där leklandet och det är tyvärr inte första gången som jag fotograferar den här personen som surfar på sin mobiltelefon", säger Christian.

Och den här bilden togs nu i veckan. "Jag blev så sjukt irriterad och tänkte att jag behövde ta det här med någon", säger Christian.Och den här bilden togs nu i veckan. "Jag blev så sjukt irriterad och tänkte att jag behövde ta det här med någon", säger Christian.

Och den här bilden togs nu i veckan. "Jag blev så sjukt irriterad och tänkte att jag behövde ta det här med någon", säger Christian.

"Vi håller på att titta på det just nu. Men säkerhet har högsta prioritet för oss i Småland", säger Emil Eriksson, presskontakt hos Ikea, om varuhusets lekland Småland. Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL"Vi håller på att titta på det just nu. Men säkerhet har högsta prioritet för oss i Småland", säger Emil Eriksson, presskontakt hos Ikea, om varuhusets lekland Småland. Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL

"Vi håller på att titta på det just nu. Men säkerhet har högsta prioritet för oss i Småland", säger Emil Eriksson, presskontakt hos Ikea, om varuhusets lekland Småland.

 Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL
"Man ska känna sig trygg när man är på Ikea, och det gäller så klart även våra minsta besökare", säger Emil Eriksson på Ikea. Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL"Man ska känna sig trygg när man är på Ikea, och det gäller så klart även våra minsta besökare", säger Emil Eriksson på Ikea. Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL

"Man ska känna sig trygg när man är på Ikea, och det gäller så klart även våra minsta besökare", säger Emil Eriksson på Ikea.

 Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL

Christian kritisk mot barnpassare på Ikea

Publicerad

En anställd vid Ikeas lekland för barn i Örebro satt försjunken i sin mobiltelefon – utan koll på barnen som lekte.

Det gjorde småbarnspappan Christian Wittesjö upprörd.

– De har ändå ansvar för ditt barn när du lämnar in det där och så sitter personen och surfar med sin mobiltelefon. Jag blir så irriterad, säger han.

Christian Wittesjö var på Ikea i Örebro med sin dotter under måndagen och såg något inne på varuhusets lekland för barn, även kallat Småland, som fick honom att reagera.

En ur personalen satt försjunken i sin mobiltelefon medan barnen lekte bredvid.

– Vi köpte en glass, jag och min dotter, och när vi gick förbi såg vi en person sitta med mobiltelefonen och försökte dölja den under en Ikea-jacka. Det tyckte vi var så sjukt patetiskt. Det är helt sjukt, säger Christian upprört.

Använder mobilen under jackan.Foto: Privat

Sa till personalen

Det är inte första gången som Christian blir vittne till något liknande.

Enligt Christian, som har varit i kontakt med Ikea tidigare, har det rört sig om samma anställd båda gångerna.

– Man passerar det där leklandet och det är tyvärr inte första gången som jag fotograferar den här personen som surfar på sin mobiltelefon. Första gången var i höstas och då fick jag svaret från Ikea att de skulle ta tag i det men sedan har jag inte hört något mer.

 

LÄS MER: Ny Facebook-bluff lurar Ikea-kunder

Men det är inte första gången som Christian fångar något liknande på bild.Foto: Privat

 

Även den här gången konfronterade Christian personal inne på Ikea.

– Jag blev så sjukt irriterad och tänkte att jag behövde ta det här med någon, säger han, och fortsätter:

– Jag såg en tjej inne på leklandet och sa att jag blir riktigt irriterad, att så här får det inte gå till. Då sa hon att de har som policy att man inte får ha mobiler på arbetstid, att de ska ligga i ett skåp, och hon givetvis ska ta det vidare när den ansvarige är tillbaka.

"Skulle aldrig vilja lämna sitt barn där"

Christian har själv inte lämnat in sina barn på leklandet men säger att lämnar man sitt barn i någon annans händer, i förtroende medan man handlar, så ska man kunna förvänta sig en viss säkerhet.

– Det kanske är läge att omplacera den här personen eller läge för den att söka ett nytt jobb. Man skulle ju aldrig vilja lämna in sitt barn där, säger han.

Ikea utreder saken

Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL

Christian tog en bild på den anställda för att kunna visa ansvariga på Ikea. Han säger att det vid tillfället satt ett barn bredvid.

– De har ändå ansvar för ditt barn när du lämnar in det där och så sitter personen och surfar med sin mobiltelefon. Det satt en liten flicka bredvid i soffan. Det är ju helt sjukt. Nej, jag blir så irriterad.

Ikea känner till situationen på Ikea i Örebro och utreder just nu saken.

– Naturligtvis har säkerhet högsta prioritet på Ikea och man ska känna sig trygg när man är på Ikea, och det gäller så klart även våra minsta besökare som är i Småland, säger Emil Eriksson, presskontakt hos Ikea.

Hur ser ni på lämpligheten i att sitta med mobiltelefonen inne på leklandet?

– Jag vill inte spekulera i vad som kan ha hänt, om det är en jobbtelefon eller privat telefon. Vi håller på att titta på det just nu. Men säkerhet har högsta prioritet för oss i Småland, säger Emil Eriksson, presskontakt hos Ikea.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag