Telias koncernchef Lars Nyberg behöver fundera ut vad han ska svara på alla frågor kring Uzbekistan. Foto: Cornelia Nordström
Telias koncernchef Lars Nyberg behöver fundera ut vad han ska svara på alla frågor kring Uzbekistan.  Foto: Cornelia Nordström

Chefen gömde sig när skandalen avslöjades

Publicerad

Uzbekistans diktator är ökänd för att sprida skräck med tortyrmetoder där människor kokas ihjäl - nu anklagas Telia Sonera för att ha mutat diktatorns familj med miljarder för att få en 3G-licens i landets mobilnät.

Telia Soneras koncernchef Lars Nyberg gömde sig när avslöjandet briserade i SVT:s "Uppdrag Granskning" - och det förstärker intrycket av att han har något att dölja.

Han har redan fått en arg svensk minister på halsen och kan han inte skingra misstankarna är hans dagar på Telia Sonera räknade.

"Uppdrag Gransknings" reportrar blottlägger nu på nytt affärer som ser tveksamma ut inom Telia Sonera.

I våras kallades Telialedningen upp till regeringskansliet efter avslöjandet om att det svenska företaget har hjälpt Vitrysslands diktator med avlyssning av oppositionen.

Det här ser värre ut.

I korthet avslöjar "Uppdrag Granskning": Telia Sonera har skickat 2,2 miljarder kronor till ett brevlådeföretag i skatte­paradiset Gibraltar.

Det ägs av en ung kvinna med starka kopplingar till diktatorns dotter som är en del av regimen i Uzbeki­stan.

Telia Sonera har därefter fått en 3G-licens till mobilnätet i diktaturen.

Diktatorn Karimov är ökänd för olika tortyrmetoder. Det värsta exemplet är dokumenterade fall av människor som kokats till döds, enligt Human Rights Watch.

Telia Sonera hade uppenbarligen så svårt att värja sig från misstankarna om att ha mutat diktatorn att koncernchefen Lars Nyberg gömdes undan. Han hade inte förmågan att försvara sitt företags agerande när det blåste upp till storm och först på torsdagen kommer han ta till orda.

I stället skickades kommunikationsdirektören Cecilia Edström fram i SVT och hon kunde inte ens svara klart "nej" på frågan om Telia har mutat regimen i Uzbekistan.

Intervjun med henne i " Uppdrag Granskning" är ett klassiskt haveri i krishantering.

Är det verkligen rimligt att Telia gör så här dålig bakgrundskoll innan man skickar i väg 2,2 miljarder till ett brev­lådeföretag?

Eller blundade Telias ledning och Lars Nyberg för att det var en dold muta till diktatorn för att Telia skulle få 3G-licensen?

Lars Nybergs problem är att Edströms företrädare som kommunikationschef på Telia - Karin Moberg - tog bladet från munnen och berättade i "Uppdrag Granskning" att hon ifråga­satte affärsupplägget med Uzbekistan men fick "begränsade svar" av koncernledningen. Hon fick också veta att hon inte skulle ägna kraft åt "den här typen av frågeställningar".

I denna soppa är givetvis Moberg ett intressant vittne.

När jag först pratade med Telias presschef Thomas Jönsson i går konstaterade han kort att "Telia medvetet inte betalt mutor" i Uzbekistan men han ville inte svara på följdfrågan om det kan ha skett "omedvetet".

Den frågan bollades vidare till Cecilia Edström som när hon ringde upp mig svarade nekande på frågan om Telia betalt en miljardmuta och ville kalla miljarderna till brevlådeföretaget, som inte redovisats ens där, för en "affärstransaktion".

Ministern Peter Norman är ansvarig för regeringens styrning av statligt ägda bolag och han markerade direkt att läget är allvarligt. Staten äger 37 procent av Telia och har nolltolerans mot korruption, påpekade Norman myndigt i går, och när han senare på kvällen markerade han tydligt att det inte var okej av Telia att göra affärer med brevlådeföretag som väcker frågor om mutor.

Han gav Telia och Nyberg en uppsträckning efter Vitrysslandavslöjandet och konstaterade att Telia då saknat en "etisk kompass".

Min tolkning av den bistre ministern som högg direkt i SVT:s "Aktuellt" är att Lars Nyberg är rökt om han i dag inte lyckas skingra alla misstankar om att miljardmutor hamnat i fickor som tillhör en regim som anklagas för att koka människor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag